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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2006.tde-08092022-082911
Document
Author
Full name
Luana Chnaiderman de Almeida
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Waldman, Berta (President)
Galle, Helmut Paul Erich
Gervaiseau, Henri Pierre Arraes de Alencar
Title in Portuguese
Entremeios e entretempos: aproximações do filme Shoah de Claude Lanzmann
Keywords in Portuguese
Antissemitismo
Cinema - Crítica
Judeus
Nazismo
Abstract in Portuguese
A proposta dessa dissertação é analisar o filme Shoah, de Claude Lanzmann, atentando para o problema da representação e da natureza da obra da arte quando esta tem como objeto um acontecimento histórico. O diretor Claude Lanzmann afirma que seu filme não é representacional e que não dá conta de um conteúdo histórico e sim trata da impossibilidade de nomeação desse conteúdo. A partir dessa declaração, que funciona como um princípio constitutivo do filme, organizou-se um intenso debate centrado na questão da possibilidade ou da impossibilidade de representação do horror e dos compromissos éticos levantados quando o objeto artístico encontra-se com o objeto histórico. Pretendemos a partir dos conceitos de mimese e verossimilhança, localizar esse debate e apresentar alguns apontamentos para discussão sobre a natureza de um filme que trata de uma questão histórica e, a partir disso, pensar qual é o campo da Arte e no que este se difere do campo da História. Pretendemos mostrar como o filme de Lanzmann, mais do que em torno da memória da shoá, constrói-se a partir do testemunho que, apesar de absolutamente necessário, é, entretanto, sempre incompleto. O testemunho está fundado na sua necessidade de expressão: aquele que testemunha viveu algo que o tomou, e deve lidar com isso através da sua narração que, o filme nos mostra, não dá conta da experiência. Por fim, pretendemos verificar, através da análise do texto fílmico, como o filme se constrói e como essa construção cria uma gramática que permite lidar, artisticamente, com o horror e sua memória sem banalizar a sua magnitude e sem cair de maneira facilitada no discurso tão usado e abusado da necessidade da lembrança
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
The goal of this dissertation is to analyse the film Shoah, by Claude Lanzmann, focusing on the problem of representation and on the nature of an work of art whose object is a historical event. Director Claude Lanzmann has said that his is not a representational film and that it is does not account for historical content, but deals instead with the impossibility of naming this very content. Starting from this statement which acts as a constitutive principie for the film, an intense debate has evolved on the issue of the possibility or impossibility of representing horror, and on the ethical commitments which are raised whenever the artistic object joins the historical object. We intend, starting from the concepts of mimesis and verisimility, to situate this debate and to contribute to the discussions on the nature of a film which deals with a historical issue. Following these considerations, we ask ourselves what the field of Art is and how it distinguishes itself from the field of history. We aim to demonstrate how Lanzmanns film, rather than being constructed on the memory of shoah, is built upon the testimony which, although absolutely necessary, is notwithstanding always incomplete. The testimony is grounded on the need for its expression: he that testimonies has lived something that has taken hold of him, and must deal with this by means of its narrative - a narrative which, as the film makes visible to us, is not an account of the actual experience. Last, we intend to investigate, by analysing the filmic text, how the film is constructed, and how this construction creates a grammar that makes it possible to artistically deal with the horror and its memory, without banalizing its magnitude and without easily falling into the overused discourse on the need of remembering
 
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Publishing Date
2022-10-10
 
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