• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-29122021-175739
Documento
Autor
Nombre completo
José Pereira de Queiroz
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2021
Director
Tribunal
Vasconcelos, Sandra Guardini Teixeira (Presidente)
Almeida, Jorge Mattos Brito de
Cardoso, André Cabral de Almeida
Pedreira, Márcia
Título en portugués
Forma autorreflexiva e experimentação ensaística em alguns contos de Virginia Woolf
Palabras clave en portugués
Conto
Ensaio literário
Virginia Woolf
Resumen en portugués
A presente dissertação analisa alguns contos de Virginia Woolf buscando compreender sua complexidade e diversidade temática e formal. Parte-se da proximidade entre dois contos e a produção ensaística da autora. "An Unwritten Novel" toma como premissa de seu enredo o mesmo argumento básico da anedota usada pela autora em seus ensaios sobre ficção para ilustrar o nascimento de um romance na mente de um escritor. O conto produz no leitor, simultaneamente, um olhar para a história contada e para os modos de apreensão da matéria. "Memoirs of a Novelist" assume a forma dupla de conto e de ensaio que critica a biografia de uma romancista, discutindo temas recorrentes na ensaística de Woolf, como a escrita como ofício para mulheres e os problemas do gênero biografia, além de transformar a autora da biografia em personagem. Em seguida, analisa-se um conjunto de outros contos da autora: "The Shooting Party", "Moments of Being: 'Slater's Pins Have No Points'", "A Lady in the Looking-Glass: A Reflection", "The Journal of Mistress Joan Martyn", "The Legacy", "The Searchlight", "Gipsy, the Mongrel" e "In the Orchard". Nesses textos, a autora explora diferentes maneiras de investigar não apenas os objetos de interesse dos narradores, mas as implicações e os pressupostos (ideológicos, históricos, sociais etc.) das escolhas formais de cada ato narrativo. Em sua ficção curta, Woolf trabalha com certas possibilidades autorreflexivas do conto, investigando e experimentando as formas e, nesse impulso exploratório, aproximando sua contística da forma do ensaio, como compreendida por Adorno.
Título en inglés
Self-Reflexive Form and Essayistic Experimentation in a Some of Virginia Woolfs Short Stories
Palabras clave en inglés
Essay
Short Story
Virginia Woolf
Resumen en inglés
This dissertation analyzes some of Virginia Woolf's short stories to understand their thematic and formal complexity and diversity. The starting point is the close connection between two short stories and Woolf's essays. The plot of "An Unwritten Novel" shares its basic premises with the anecdote Woolf uses in her essays on fiction to illustrate the birth of a novel in the writer's mind. The short story simultaneously focuses on the story being told and on the modes of representation of the subject matter being used. "Memoirs of a Novelist" is written in the double form of a short story and an essay that critiques the biography of a novelist. Thus, it discusses recurring themes in Woolf's other essays, such as writing as a profession for women and the problems of biography as a literary genre. It also turns the author of the biography under examination into a character by analyzing her writing. Next, a group Woolf's short stories is analyzed: "The Shooting Party", "Moments of Being: 'Slater's Pins Have No Points'", "A Lady in the Looking-Glass: A Reflection", "The Journal of Mistress Joan Martyn", "The Legacy", "The Searchlight", "Gipsy, the Mongrel" and "In the Orchard". In these texts, the author explores different ways to investigate not only the narrators' objects of interest, but the implications and assumptions (be them ideological, historical, social, etc.) of the formal choices of each narrative act. Woolf works with a certain self-reflexive tendency of the short story, allowing her to investigate and to experiment with forms in an exploratory impulse which brings Woolf's short story production close to the essay as a form, in the Adornian sense.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2021-12-29
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.