• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-16032021-112445
Document
Auteur
Nom complet
Cleiton Oliveira da Silva
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Marques, Ivan Francisco (Président)
Ginzburg, Jaime
Mendes, Adilson Inacio
Pacheco, Ana Paula Sá e Souza
Titre en portugais
Regionalismo e fragmentação na experiência Barravento: estudo de assimilações e análise de personagens
Mots-clés en portugais
Cinema brasileiro
Cultura negra
Glauber Rocha
Literatura e cinema
Regionalismo
Resumé en portugais
Esta pesquisa trata do primeiro longa-metragem de Glauber Rocha, Barravento (1962) à luz das aproximações e distanciamentos que estabelece com dois precursores: a literatura regionalista de Jorge Amado e os documentários pioneiros de Alexandre Robatto Filho sobre a capoeira e a pesca de xaréu no litoral da Bahia. No processo de constituição de sua própria linguagem fílmica, o cineasta estreante tenta estabelecer uma perspectiva crítica da religião e um olhar antiimersivo para a cultura negra, mas produz uma obra rica em contradições internas. No intuito de observar mais em detalhe como essa complexidade de sentidos se projeta na estrutura do filme, propomos em um segundo momento uma análise de cada uma das personagens centrais.
Titre en anglais
Regionalism and fragmentation in the Barravento experience: study of assimilations and character analysis
Mots-clés en anglais
Black culture
Brazilian cinema
Glauber Rocha
Literature and cinema
Regionalism
Resumé en anglais
This research examines Glauber Rocha's first feature film Barravento (1962) in the light of the approximations and distances it establishes with two precursors: Jorge Amado's regional literature, and Alexandre Robatto Filho's pioneering documentaries about capoeira and the xareu fishing on the coast of Bahia. In his own film language constitution process, the debutant filmmaker tries to establish a religion critical perspective and an anti-immersive look at the black culture. However, he produces a work rich in internal contradictions. In order to observe in more detail how this meaning complexity is projected in the film structure, we propose in a second moment an analysis of each of the main characters.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-03-16
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.