• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-09112021-215643
Document
Author
Full name
Jéssica de Oliveira Guimarães
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Cunha, Cilaine Alves (President)
Kawano, Marta
Medeiros, Constantino Luz de
Ricieri, Francine Fernandes Weiss
Title in Portuguese
O romantismo e a liberdade em Beatriz Cenci: um estudo sobre o drama gonçalvino
Keywords in Portuguese
Beatriz Cenci
Gonçalves Dias
Liberdade
Literatura Brasileira
Romantismo
Abstract in Portuguese
Esta dissertação visa a estudar o drama Beatriz Cenci, de Gonçalves Dias, a partir da ideia de liberdade, que é autônoma diante de paixões (plano moral) e de um regime político autoritário (plano ético). Esse princípio é defendido por Beatriz e por Lucrécia, em oposição a D. Francisco, que, embora seja rico, é descrito como servo de suas pulsões. Para tentar evidenciar esse objetivo, será apresentado o diálogo de Dias com pensadores como Friedrich Schiller e Immanuel Kant. Também abordaremos as correspondências do maranhense, que evidenciam suas expectativas em relação a seu drama, seguida de sua real recepção tanto por seus contemporâneos quanto pela crítica recente. Além disso, a pesquisa colocará em discussão as mudanças feitas por Gonçalves Dias nos acontecimentos históricos que envolveram a família Cenci. Tais alterações se relacionam com necessidades internas do drama gonçalvino, que serão evidenciadas a partir de sua comparação com uma crônica de Stendhal baseada em depoimentos de cidadãos da época dos Cenci e em documentos oficiais. Por fim, observaremos a relação de Beatriz Cenci com o Romantismo, a partir da escolha de temas que colocam em cena realidades brutais, como o incesto, o parricídio e o estupro. Procuraremos, ainda, evidenciar o aprofundamento interior das personagens, que deixam de ser tipos para se individualizar a partir de contradições psicológicas e para colocar em cena uma interpretação mais passional. Apesar de tudo isso, não deixaremos de verificar a aproximação de Dias com a tragédia francesa, devido a um teatro de estilo conciso, com poucas cenas, com poucas personagens, com espaço de tempo curto, com um único ambiente e com foco em apenas um acontecimento.
Title in English
Romanticism and Freedom in Beatriz Cenci: A study on gonçalvino drama
Keywords in English
Beatriz Cenci
Brazilian Literature
Freedom
Gonçalves Dias
Romanticism
Abstract in English
This dissertation aims to study the drama Beatriz Cenci, by Gonçalves Dias, from the idea of freedom, which is previously autonomous from passions (moral plane) and an authoritarian political regime (ethical plane). This principle is defended by Beatriz and Lucrécia, in contrast to D. Francisco, who is described as a servant of his instincts, although he is rich. To demonstrate this objective, Dias' dialogue with thinkers such as Friedrich Schiller and Immanuel Kant will be presented. We will also approach Dias' letters, which evince his expectations concerning his drama, followed by his actual reception both by his contemporaries and recent critics. In addition, the research will discuss the changes made by Gonçalves Dias in the historical events that involved the Cenci family. Such changes are related to the internal needs of the Gonçalvino drama, which will be evidenced by its comparison with a chronicle by Stendhal, which was based on testimonies of citizens from the Cenci era and official documents. Finally, we will observe Beatriz Cenci's relationship with Romanticism, based on the choice of themes that bring to the fore brutal realities, such as incest, parricide, and rape. We will also try to highlight the inner deepening of the characters, who are no longer types., but are individualized from psychological contradictions, aiming to put on stage a more passionate interpretation. Despite all this, we will not fail to verify Dias' approach to French tragedy, as a result of a concise style of theater, with few scenes, with few characters, with a short space of time, with a single environment, and focused on only an event.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.