Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2016.tde-29062016-124522
Document
Author
Full name
Ana Paula Bianconcini Anjos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Soares, Marcos Cesar de Paula (President)
Borges, Cristian da Silva
Cevasco, Maria Elisa Burgos Pereira da Silva
Grespan, Jorge Luis da Silva
Xavier, Ismail Norberto
Title in Portuguese
A cidade cartão-postal no cinema de Woody Allen
Keywords in Portuguese
Cidades
Cinema norte-americano
Literatura
Turismo
Woody Allen
Abstract in Portuguese
Este trabalho examina a representação das cidades na obra de Woody Allen. No intuito de compreender a saída do cineasta patrimônio da cidade de Nova York para a Europa, retoma-se criticamente a questão da Era da Lista Negra, das runaway productions e dos blockbusters. Para analisar os filmes de Allen na Europa considera-se importante entender como a cidade de Nova York configura-se no início da carreira do diretor, notadamente, em filmes que estabelecem um contraponto entre o Brooklyn e Manhattan. Em seguida, examina-se a questão crítica fundamental do trabalho: o cartão-postal corporativo na Europa. Nesse sentido, propõe-se a análise dos cartões-postais de Barcelona, Paris e Roma. O filme Vicky Cristina Barcelona adquire centralidade nesta pesquisa por apresentar de maneira exemplar a paisagem postiça da cidade encarcerada sob intervenção corporativa.
Title in English
The postcard city in Woody Allens cinema
Keywords in English
American cinema
Cities
Literature
Tourism
Woody Allen
Abstract in English
This research examines the representation of cities in Woody Allens work. In order to understand Allens European sojourn, it discusses the Blacklist Era, the runaway production and the impact of the blockbuster productions in the industry. The work understands New York as the quintessential frame of Allens depiction of cities overseas, notably in the early films that juxtapose Brooklyn and Manhattan. Henceforth, the key critical core of this work is presented: the corporate postcard in Europe. In this sense, it proposes an analysis of the postcards of Barcelona, Paris and Rome. The film Vicky Cristina Barcelona presents in an exemplary manner the cityscape under corporate intervention.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-06-29