• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2010.tde-26042010-161217
Document
Author
Full name
Maria Cristina Nigro Falcoski
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Passos, Deusa Maria de Souza Pinheiro (President)
Carmagnani, Anna Maria Grammatico
Coracini, Maria José Rodrigues Faria
Title in Portuguese
Sentidos de comunicativo em dizeres de professores de inglês e teóricos em ensino-aprendizagem de língua inglesa: uma análise semântica-discursiva dos processos de designação sobre a Abordagem/Metodologia Comunicativa (CLT)
Keywords in Portuguese
Abordagem comunicativa
Análise do discurso
Designação
Língua Inglesa
Semântica histórica da enunciação
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo a análise de sentidos em processos designativos decorrentes da chamada Abordagem/Metodologia Comunicativa, também referida como CLT (Communicative Language Teaching), depreendidos de: a) textos de teóricos em ensino-aprendizagem de língua inglesa e b) de professores de inglês, participantes de um programa de curso para certificação na didática de línguas. Pelo aparato teórico da Semântica Histórica da Enunciação, em confluência com a Análise do Discurso, que contempla a dimensão histórico-social e ideológica na relação do sujeito com a língua, buscamos compreender como se estabelecem processos de produção de sentidos em nomes que circulam em torno da designação CLT, no contexto ensino-aprendizagem de língua inglesa. A aparente estabilidade e univocidade das designações levaram-nos a confrontá-las e, com isso, propusemos um questionamento acerca da transparência da linguagem. Pela análise, percebemos uma tentativa de construção referencial do CLT e, que conflitos constitutivos da relação falante-língua são escamoteados, na cena enunciativa. A busca constante de fixação de um sentido único para essa designação, o bom sentido de comunicativo, levou-nos a buscar compreender, pelo interdiscurso (memória discursiva), como se estabelecem certos movimentos dicotômicos de produção de sentidos nos dizeres de professores e teóricos, na polarização método antigo versus método moderno. Depreendemos, pelos processos designativos analisados, que a idealização do modelo comunicativo remete a um lugar de completude, onde a aprendizagem da língua parece se dar de uma maneira natural, sem conflitos, lugar esse que professores buscam ocupar. No percurso da análise procuramos problematizar o convívio dos professores com o lugar estabelecido pelo CLT, de suposta neutralidade política perante o método, colocando-os fora de sua historicidade. Concluímos que os processos designativos dos nomes analisados buscam promover um efeito de homogeneização nos dizeres de teóricos e professores do corpus, no processo de constituição de sentidos da Abordagem Comunicativa.
Title in English
Meanings of communicative in sayings of EFL teachers and theorists in the field of ELT: a semantic-discursive study of designation processes about the Communicative Approach/Communicative Language Teaching (CLT)
Keywords in English
Communicative Language Teaching
Designation
Discourse analysis
English language
Historical semantics of enunciation
Abstract in English
This work aims at analysing meanings observed in designation processes derived from the so-called Communicative Language Teaching, also referred to as CLT, in a corpus formed by a) texts of theorists in the field of ELT and b) texts of EFL teachers who participated in a program on ELT for further external exams. From the perspective of both Historical Semantics of Enunciation and Analysis of Discourse which contemplates the historical-social and ideological dimension in the relation of the subject with language, we have sought to investigate how processes of production of meaning are established as far as names related to CLT are concerned. Our analysis enabled us to confront the apparent stabilised meaning of the observed designations in relation to the names of the Communicative Approach/Communicative Language Teaching thus questioning the evidence of language transparency. By means of analysis, we have noticed an attempt towards reference construction of CLT and also, that constitutive conflicts in the relation speaker-language are silenced in the utterance locus. The constant search for fixing a single meaning to this designation, the good meaning for communicative led us to understand, from the interdiscourse (discourse memory), how certain dichotomical movements in the constitution of meaning in the teachers´ and theorists´ sayings are established in the polarization old method versus modern method. From the analysed designation processes we have apprehended that the idealisation of the communicative model alludes to a place of completeness where the learning of the language seems to occur in a natural way, with no conflicts, a place which teachers seek to occupy. Throughout the analysis we have tried to question the experience the teachers have with the place established by the CLT, of apparent political neutrality in relation to the method, placing them out of their historical context. Our analysis has concluded that the designation processes of the analysed names seek to promote an effect of homogeneity in sayings of theorists and teachers of the corpus in the process of constitution of meanings related to the Communicative Approach/Communicative Language Teaching (CLT).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-04-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.