• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2003.tde-24042023-155615
Document
Author
Full name
Beatriz Kopschitz Xavier Bastos
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Mutran, Munira Hamud (President)
Haddad, Rosalie Rahal
Izarra, Laura Patricia Zuntini de
Murphy, Maureen O' Rourke
Tolentino, Magda Velloso Fernandes de
Title in Portuguese
O teatro revisionista de Denis Johnston
Keywords in Portuguese
Literatura irlandesa (Crítica e interpretação)
Teatro
Abstract in Portuguese
A primeira e a última peça de Denis Johnston são, em essência, peças históricas. The Old Lady says 'No!' (1929) representa o herói do Levante de 1803, Robert Emmet; The Scythe and The Sunset é uma peça sobre o Levante de Páscoa de 1916. O objetivo desta tese é considerar de que maneira essas duas peças podem ser lidas não só como históricas, mas também como revisionistas. O Revisionismo Histórico consiste, em termos muito gerais, de uma interpretação pós-nacionalista da história da Irlanda, cujos embriões se formaram nas décadas de 30, 40 e 50 e floresceram nos anos 60, 70 e 80, através do trabalho de vários historiadores. Johnston surgiu como dramaturgo quando o teatro irlandês já conhecia fama internacional através da obra de grandes autores como W.B. Yeats, J. M. Synge e Sean O'Casey. Fazendo parte de uma geração desiludida com os caminhos da política irlandesa nos anos 30 e procurando alternativas para a tradição do realismo irlandês no teatro, Johnston buscou na vanguarda expressionista internacional a inspiração para sua primeira experimentação dramática, uma sátira ao nacionalismo e à estética do Romantismo e do Renascimento irlandês - The Old Lady Says 'No!'. Os sinos da história tocaram novamente para Denis Johnston em The Scythe and The Sunset, que revê não só um momento de enorme apelo emocional para o espírito nacional, mas também seu maior ícone de representação teatral - The Plough and the Stars, de Sean O'Casey. Esta tese considera, assim, os caminhos teatrais através dos quais Denis Johnston representou dois dos mais significativos momentos da história da Irlanda dentro de uma perspectiva revisionista
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
Denis Johnston's first and last plays are, in essence, historical plays. The Old Lady Says 'No!' (1929) portrays the leader of the 1803 Rising, Robert Emmet; The Scythe and The Sunset is an Easter Rising play. The object of this thesis is to consider in what ways these plays may be read as not only historical but also revisionist plays. Historical Revisionism involves, in very general terms, a post-nationalist interpretation of Irish history, which developed its embryos in the 1930s, 1940s and 1950s and bloomed in the 1960s, 1970s and 1980s, in the work of various historians. Johnston emerged as a playwright when the Irish theatre was already recognized worldwide through the work of great dramatists like W.B. Yeats, J.M. Synge and Sean O'Casey. As a member of a generation disillusioned with the ways of Irish politics in the 1930s and seeking alternatives for the traditional Irish realism in drama, Johnston looked to the international expressionist avant-garde as inspiration for his first dramatic experiment, a satire on nationalism and the aesthetics of Romanticism and Revivalism - The Old Lady Says 'No!'. The bells of history rang again for Denis Johnston in The Scythe and The Sunset, which revises not only a moment in Irish history of enormous emotional appeal for the national spirit, but also its major icon of dramatic representation - Sean O'Casey's The Plough and The Stars. This thesis considers, then, the theatrical means through which Denis Johnston represented two of the most significant moments of Irish history in a revisionist perspective
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.