• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-19052023-123456
Documento
Autor
Nombre completo
Jessica Grant Craveiro
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2022
Director
Tribunal
Izarra, Laura Patricia Zuntini de (Presidente)
Batista, Camila Franco
Furuiti, Eda Nagayama
Rigonato, Alessandra Cristina
Título en portugués
O poder de lembrar: narrativa, memória e trauma cultural em The International, de Glenn Patterson
Palabras clave en portugués
Irlanda do Norte
Literatura irlandesa
Trauma cultural
Troubles
Resumen en portugués
Esta pesquisa analisa o romance norte-irlandês The International (1999), de Glenn Patterson, que se passa em um só dia no princípio dos Troubles, como denomina-se o Conflito da Irlanda do Norte. O narrador em primeira pessoa é o protagonista, uma personagem que não se encaixa nos padrões ou estereótipos do contexto. Ele narra de forma difusa, ora trazendo a voz de outras personagens, ora assumindo que está inventando. The International será analisado a partir das teorias de literatura e história, e trauma cultural. Na concepção do termo por Jeffrey C. Alexander (2004), esta dissertação aponta que os Troubles e suas consequências configuram um trauma cultural. A partir disso, a pesquisa observará como a identidade do protagonista e sua maneira de narrar servem como estratégias para lidar com o trauma em uma reimaginação do seu início e recusa do encerramento do passado. Observa-se como a obra coloca em questão o que é considerado histórico e como se define o período dos Troubles, escolhendo preservar o cotidiano e a convivência dos diferentes no não-lugar (AUGÉ, 2012) do hotel. A identidade difusa do narrador, analisada como híbrida (BHABHA, 1998) e desviante (PRECIADO, 2011), torna-se ponto de partida para revisitar o trauma ao desconstruir as identidades binárias, demonstrar outras possíveis e apontar a convivência entre todas. Por meio de suas técnicas, a narrativa fragmentada reinventa a memória coletiva (HALBWACHS, 1990; LOWENTHAL, 1998) e preserva a memória cultural (ASSMANN, 2016) dos Troubles em uma versão plural e que rejeita o apagamento do trauma
Título en inglés
The power of remembering: narrative, memory and cultural trauma in The International, by Glenn Patterson
Palabras clave en inglés
Cultural trauma
Irish literature
Northern Ireland
Troubles
Resumen en inglés
This research analyses the Northern Irish novel The International (1999), by Glenn Patterson, which takes place (mostly) on a single day in a period at the beginning of the Troubles, as the Northern Irish conflict is called. The first-person narrator is the protagonist, a character who does not fit the standards or stereotypes of Northern Ireland. He narrates the events in a diffused manner, sometimes using the other characters voices, sometimes recognizing that he may be inventing parts of his story. The International will be analysed with theories of literature and history, and cultural trauma. In the concept of the term by Jeffrey C. Alexander (2004), this dissertation demonstrates that the Troubles and their consequences constitute cultural trauma. From that standpoint, this investigation sheds light on how the identity of the protagonist and how he recounts what has taken place serve as strategies to cope with the trauma by reimagining its beginning and refusing closure of the past. The novel questions what is considered historical and how the period of the Troubles is defined, choosing to preserve the memories of daily life and the coexistence of different people in the nonplace (AUGÉ, 2012) of the hotel. The diffuse identity of the narrator, analyzed as hybrid (BHABHA, 1998) and deviant (PRECIADO, 2011), becomes the starting point to revisit the trauma and deconstruct the binary identities, demonstrating other possible identities and the coexistence among them. Through its techniques, the fragmented narrative reinvents collective memory (HALBWACHS, 1990; LOWENTHAL, 1998) and preserves the cultural memory (ASSMANN, 2016) of the Troubles in a plural version that rejects the erasure of the trauma
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2023-05-19
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.