• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2003.tde-12052023-093858
Document
Auteur
Nom complet
Inês Teixeira Barrancos
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2003
Directeur
Jury
Grigoletto, Marisa (Président)
Carmagnani, Anna Maria Grammatico
Coracini, Maria José Rodrigues Faria
Titre en portugais
O funcionamento das tecnologias do eu e da dominação na supervisão de professores
Mots-clés en portugais
Auto-vigilância
Avaliação
Confissão
Exame
Língua inglesa
Professor
Sanção normalizadora
Tecnologias de dominação
Tecnologias do eu
Vigilância hierárquica
Resumé en portugais
O objeto de estudo desta dissertação é o discurso pedagógico produzido em uma conceituada instituição privada de ensino de língua inglesa como língua estrangeira nas sessões de avaliações pós-aula entre sujeitos-avaliadores e sujeitos-professores. Nosso objetivo é refletir sobre o uso das tecnologias do eu e da dominação (cf. Foucault, 1975/1999a, 1976/1999b, 1979/2000, 1982/1988) como instrumentos eficazes no controle de qualidade dos cursos oferecidos pela instituição locus de nossa pesquisa. A hipótese norteadora de nossa pesquisa é a de que as sessões de avaliação, apesar do seu aparente objetivo de encorajamento à reflexão e à autonomia, reforçam o assujeitamento do já sujeito-professor (assujeitado à ideologia neoliberal) através das tecnologias de dominação e do eu. A eficácia dessas tecnologias é garantida por meio da vigilância hierárquica, da sanção normalizadora, do exame, o qual combina as técnicas dos dois instrumentos e, finalmente, pela confissão, instrumento específico da tecnologia do eu. Em nosso trabalho, observamos que além do exame, o livro didático, o tempo, o aproveitamento do aluno, o aluno-cliente, o plano de aula, assim como o formulário controlam a prática e o dizer do professor. Porém, a vigilância exercida por esses instrumentos nem sempre é visível ou localizada. Em nossa análise concluímos que, por essa razão, o sujeito-professor acaba internalizando uma auto-vigilância que é expressa nas sessões de avaliação quando o professor é encorajado a relatar todos os passos de sua aula e a confessar os erros que cometeu
Titre en anglais
Not available
Mots-clés en anglais
Confession
English language
Evaluation
Examination
Hierarchical observation
Normalizing judgment
Self-surveillance
Teacher
Technologies of the domination
Technologies of the self
Resumé en anglais
The object of study of this dissertation is the pedagogical discourse produced in an important English teaching private institution in the post-observation lesson evaluation sessions between subject-observers and subject-teachers. Our objective is to reflect upon the use of the technologies of the self and the technologies of domination (cf. Foucault, 1975/1999a, 1976/1999b, 1979/2000, 1982/1988) as effective tools for quality control of the courses offered by the institution. The central hypothesis of our research is that although the post-observation lesson evaluation sessions have an apparent objective of encouragement to reflection and autonomy, they reinforce the subjectifying of the subject-teacher (subjected to the neoliberal ideology) through the technologies of the self and of the domination. The effectiveness of these technologies is guaranteed by the hierarchical observation, normalizing judgment, the examination, which combines the techniques of the two instruments and finally the confession, which is a specific instrument of the technologies of the self. We observed that besides the examination there are other instruments that control the practice and saying of the teacher such as the course book, the time, the student's progress, the client-student, the lesson-plan and the form which has to be filled in the post observation lesson session. In our analysis we concluded that the subject-teacher internalizes the self-surveillance because the observation performed by the aforementioned instruments is not always visible or clearly located. When relating all the steps of their lesson to the observer not only does the teacher show the internalization of the surveillance but also he/she confesses the mistakes he/she has made during the lesson
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-05-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.