• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-10012022-195558
Document
Author
Full name
Layanne Marques Coutinho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Ferreira, Marilia Mendes (President)
Lousada, Eliane Gouvêa
Pinto, Paula Tavares
Rodrigues, Livia de Araújo Donnini
Title in Portuguese
Escrita em língua inglesa no ensino fundamental II: o contexto social dos gêneros textuais nos livros didáticos do PNLD
Keywords in Portuguese
Contexto
Escrita em LI
Gêneros textuais
Livro didático
PNLD
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem como objeto de estudo a investigação da função social empregada nas atividades de escrita de ambas as edições da coleção didática, Way to English for Brazilian Learners, pertencente ao componente curricular de língua inglesa da rede pública, anos finais do fundamental II. Esse estudo tem como filiação teórica à Nova Retórica que, por sua vez, entende que os gêneros textuais devam ser molduras para a ação social (BAZERMAN, 2006; MILLER, 1984). A pesquisa tem como procedimentos de análise: a) Verificação de como a concepção de escrita da Base Nacional Comum Curricular foi materializada nas atividades de escrita nas obras didáticas e b) Identificação do contexto social a partir das categorias de análise propostas por Devitt, Reiff e Bawarshi (2004), que têm por finalidade descrever as cenas de escrita dos gêneros textuais. As categorias buscam, nessa cena de escrita, o lugar em que os gêneros estão, o assunto abordado, os participantes que os utilizam e o propósito de quem os escreve e os leem. Como resultado, foi constatado que a concepção de escrita processual e colaborativa, prevista pela BNCC, está sendo empregada pelas atividades de escrita da coleção didática. Quanto ao contexto social, os gêneros biográficos e resenhas tiveram resultados contrários. As atividades de escrita do gênero resenha preveem propósitos relacionados ao gênero e a sua escrita. Já os gêneros biográficos, a maioria de suas atividades não tem qualquer referência à finalidade de escrita.
Title in English
English writing in middle school: the social context of genres in PNLD textbooks
Keywords in English
Context
Genres
PNLD
Textbook
Writing in LI
Abstract in English
The object of the present work is to investigate the social function employed in the writing activities of both editions of the didactic collection Way to English for Brazilian Learners, which belongs to the English language curricular component of the public school system. This study is theoretically affiliated to the New Rhetoric, which understands that textual genres should be frames for social action (BAZERMAN, 2006; MILLER, 1984). The research has as analysis procedures: a) Verification of how the conception of writing of the Common National Curricular Base was materialized in the writing activities in the didactic works and b) Identification of the social context from the analysis categories proposed by Devitt, Reiff and Bawarshi (2004), which aim to describe the writing scenes of genres. The categories seek, in this writing scene, the place where the genres are, the subject matter addressed, the participants who use them, and the purpose of those who write and read them. As a result, it was found that the conception of procedural and collaborative writing, provided by the BNCC, is being employed by the writing activities of the didactic collection. As for the social context, the biographical and review genres had opposite results. The writing activities of the review genre foresee purposes related to the genre and its writing. As for the biographical genres, most of their activities have no reference to the writing purpose.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-01-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.