• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-07062022-150841
Document
Author
Full name
Fátima Monteiro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Ferraz, Daniel de Mello (President)
Furlam, Claudia Jotto Kawachi
Mór, Walkyria Maria Monte
Windle, Joel Austin
Title in Portuguese
A BNCCEM-inglês: uma questão de subalternidade ou agência?
Keywords in Portuguese
Base nacional comum curricular-ensino médio (BNCCEM)
Educação linguística transdisciplinar
Língua inglesa
Abstract in Portuguese
O desenvolvimento das competências elencadas pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para a educação básica brasileira ganhou centralidade nas discussões dentro da comunidade escolar e de setores da esfera educacional, em todo o país. A guinada de uma visão plural de ensino de Línguas Estrangeiras (LE) para uma visão singular de ensino de LI me causou estranhamento, e aguçou meu interesse em desenvolver uma pesquisa com enfoque na Educação de Língua Inglesa (LI) para as(os) jovens estudantes no nível do Ensino Médio das escolas públicas do Estado de São Paulo, à luz da BNCC para a etapa do Ensino Médio (BNCCEM), homologada em 14 de dezembro de 2018, de acordo com a lei n 13.415/2017. Minha pesquisa de cunho documental e etnográfico, por meio de uma abordagem qualitativa, interpretativa, bem como uma revisão de literatura, buscou investigar as noções fundantes que culminaram na obrigatoriedade do ensino de (LI), na área de Linguagens e suas tecnologias (LGG), como estabelecido para os Itinerários Formativos, parte flexível da atual política educacional para a etapa do Ensino Médio, a BNCCEM. Do enfoque na proposta da BNCC de preparação de jovens cidadãs e cidadãos para uma atuação no campo de trabalho e na vida social, com protagonismo, segundo os princípios éticos, e com responsabilidade no cuidado de si, dos outros e do planeta, surgiu minha indagação acerca das práticas pedagógicas das aulas de inglês, direcionadas para estudantes das escolas públicas do Estado de São Paulo, em grande parte oriundas(os) de famílias em situação de vulnerabilidade. Afinal, a proposta da BNCCEM para o ensino de inglês pode ensejar a formação de jovens para uma atuação na sociedade, em posição de subalternidade, ou com agência? Apoiada nessa indagação, a partir de uma abordagem das concepções teóricas de subalternidade e agência, meu trabalho destaca a necessidade de o programa de formação de professoras(es) de LI abarcar os estudos das políticas linguísticas brasileiras. Alicerçada no arcabouço teórico que constitui meu trabalho, identifiquei uma possibilidade de formação de jovens cidadãos que atuem em sociedade com protagonismo, a partir de uma educação transdisciplinar de língua inglesa, segundo a perspectiva da Linguística Aplicada Crítica (LAC). Por outro lado, as discussões teóricas apontam para o risco de perpetuação da condição de subalternidade, segundo uma perspectiva de Linguística Aplicada tradicional que gera silenciamento e apagamento das formas de ser, pensar e agir da juventude estudantil das escolas públicas, em específico, que em sua maioria é oriunda de classes sociais desprivilegiadas. Com base nessas considerações, a expectativa desse trabalho é poder de alguma forma contribuir com o aprofundamento de leituras críticas das políticas linguísticas brasileiras, através das lentes decoloniais, na busca por uma Educação Linguística com enfoque em Línguas Estrangeiras (LE) que, além de desenvolver as habilidades de leitura, escrita e comunicação oral, promova a emergência e valorização das identidades e agências das(dos) estudantes, a partir da percepção de que a formação é temática fundamental para a aprendizagem de línguas
Title in English
The BNCCEM in English: subalternity or agency?
Keywords in English
English language
The national common core curriculum-upper secondary education (BNCCEM)
Transdisciplinary language education
Abstract in English
The development of the competencies listed in the text of the National Common Core Curriculum (BNCC) Upper Secondary Education (Base Nacional Comum Curricular-Ensino Médio - BNCCEM), the current Brazilian educational policy, has become a central topic of discussions within the school communities and sectors of the educational field across the country. The about-turn, from a plural perspective of a Foreign Language Teaching program to a singular perspective of English Language Teaching, has struck me as strange, and sharpened my interest in developing this research focusing on English Language Education to students attending the Upper Secondary Education of the state schools in the State of São Paulo, as established in BNCC for the Upper Secondary Education (BNCCEM), homologated on December 14th, 2018, according to the Law n 13.415/201. In this research, grounded on a documental and ethnographic analysis with a qualitative, interpretative approach, along with a literature review, I seek to investigate the underlying concepts behind the compulsory requirement towards English Language Teaching (ELT) in the area of Languages and technologies (LGG), as established for the Formative Itineraries, the flexible part of the current educational policy for the Upper- Secondary Education, BNCCEM. From the aim of BNCC - to prepare young citizens to act as protagonists in the work field and in social life, according to ethical principles, with responsibility while caring for themselves, for the others and the planet - stemmed my questioning towards the epistemological features of the pedagogical practices of the English classes designed for the students of the state schools of the State of São Paulo, most of whom come from families in situation of vulnerability. After all, is the proposal of BNCCEM for ELT likely to provide an opportunity for the preparation of the young to act in society, in a position of subalternity or, with agency? Based on the critical theories of subalternity and agency, my work points out the need for the English Teachers Education program to include the studies of the Brazilian language policies. Grounded on the theoretical framework of my work, I could identify a possibility of young citizens to act in society as protagonists through a transdisciplinary English Language Education, according to the perspective of Critical Applied Linguistics (CAL). On the other hand, the theorical discussions signal the risk of the perpetuation of the condition of subalternity, according to the traditional Applied Linguistics which causes silencing and erasure of the ways of being, thinking and acting of the students attending the state schools, more specifically. Based on these considerations, the work seeks to contribute, in some way, with the expansion of critical readings of the Brazilian language policies, through decolonial lenses, in the quest for a language education with focus on Foreign Languages that, besides developing the four skills of reading, writing, listening and speaking, may enable the emergence and valorization of the students identities and agencies, in light of the idea that teacher education is a fundamental topic of discussion in the process of language learning
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-06-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.