• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2011.tde-27092011-092932
Document
Author
Full name
Edson José Gomes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Dahlet, Veronique Marie Braun (President)
Guedes, Ana Paula
Leite, Marli Quadros
Neves, Maria Helena de Moura
Pietraroia, Cristina Moerbeck Casadei
Title in Portuguese
Qual o papel da gramática na aprendizagem do Francês Língua Estrangeira em contexto universitário
Keywords in Portuguese
Aquisição
Competência linguística
Ensino
Francês
Gramática
Abstract in Portuguese
Esta tese versa sobre o tema do papel que a gramática desempenha na aquisição da competência linguística no processo de ensino e de aprendizagem do francês como língua estrangeira (FLE). A principal causa para sua realização se encontra no domínio do uso da gramática em sala de aula. Pesquisas realizadas nos últimos anos têm debatido sobre o estudo excessivo das regras gramaticais no ensino de línguas, tanto materna quanto estrangeira, provocando, assim, distúrbios no desenvolvimento da competência linguística e, por conseguinte, da competência comunicativa. A hipótese que norteou a pesquisa foi a de que, em princípio, a abordagem gramatical não deve ser dissociada do âmbito da sala de aula nem o ensino de FLE deve ser orientado de maneira excessiva na descrição gramatical com a aplicação de exercícios estruturais. O corpus foi coletado a partir da elaboração de um questionário destinado aos discentes e docentes. As questões abertas tiveram por finalidade obter informações que pudessem responder à problemática estabelecida no início do trabalho e foram elaboradas de maneira que os informantes expressassem suas impressões verdadeiras e peculiares, além de caracterizar o tratamento dado à gramática pelo professor. Além do questionário, foi elaborado um diário de classe que foi desenvolvido a fim de auxiliar e relacionar os dados e informações obtidas por meio dos questionários. O objetivo principal foi de identificar de que forma ela conduz o aprendiz à aquisição da tão visada competência linguística. Ao final do estudo, concluiu-se que a maior parte dos aprendizes de FLE concebe a gramática como elemento importante, senão indispensável, para a aquisição da competência linguística e que, diante disso, os professores devem reconhecê-la como importante ferramenta no ensino do francês. Nesse sentido, concernente ao papel que a gramática desempenha no curso da aprendizagem do FLE, ficou claro que o estudo das suas regras nos níveis morfológico e sintático, em meio institucional, se revela bastante importante para que os aprendizes possam interiorizar a gramática implícita e, assim, produzir enunciados pertinentes à língua.
Title in English
What is the role of grammar in learning french as a foreign language in the university context?
Keywords in English
Acquisition
French
Grammar
Linguistic competence
Teaching
Abstract in English
This thesis is concerned with the role that grammar exerts upon the acquisition of linguistic competence in the teaching and learning process of French as a foreign language (FFL). The main justification to its carrying out lies on the domain of grammar use in the language classroom. Researches undertaken in the last few years have debated upon the heavy study of grammar rules in the teaching of languages, both mother tongue and foreign ones, resulting in disturbance in the development of linguistic competence, as well as in the communicative competence. The hypothesis here is that, at first, the grammar approach must not be dissociated from the classroom environment, and neither the teaching of FFL must be oriented in an excessive way in the grammar description with de applying of structural exercises. The corpus was collected by means of a questionnaire applied to students and teachers. The open questions aimed at gathering information which could answer the question established in the beginning of this work, and they were made in a way that informants could express their true and peculiar impressions. The questionnaire also aimed at featuring the treatment given to grammar by the teacher. Besides the questionnaire, it was also created a classroom diary developed in order to help and relate data and information obtained through questionnaires. The principal objective was to identify which way grammar conducts the learner to the acquisition of the so called linguistic competence. At the end of the study it was concluded that most of the FFL learners conceive the grammar as an important element to the acquisition of linguistic competence, and as a result teachers must recognize it as being an important tool in the teaching of French. In this sense, concerned for the role that grammar exerts in the process of FFL learning, it was clear that the study of its rules at the levels of morphology and syntax, at institutional means, is of great importance to the learners, in order for them to internalize the implicit grammar, and thou produce speech relevant to the language.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-09-27
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Aquisição das linguas e pesquisas em pontuação. Linha d' Água, 1999, vol. 14, p. 75-85.
  • DAHLET Véronique. A pontuaçao e as culturas da escrita. Filologia e Linguística Portuguesa, 2006, vol. 1, p. 287-314.
  • DAHLET Véronique. A pontuação e sua metalinguagem gramatical. Revista de Estudos da Linguagem, 2002, vol. 10, nº 1, p. 29-41.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Faire des paragraphes: une problématique de l'acquisition en LM et LE. In XIV Congrès brésilien des professeurs de français, Belém, 2003. Le français en Amazonie, le français au Brésil: passé, présent, avenir. : Associação dos Professores de Francês, 2003. Resumo.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Organiser son écrit en paragraphes: une activité métadiscursive. In XIII SEDIFRALE. Français et modernité, LIMA, 2003. Sedifrale XIII. Français et modernité. Programme., 2003. Resumo.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Paragraphe, textualité et processus rédactionnels en langues 1 et 2. In Colloque International 3Le texte: modèles, méthodes, perspectives, Cluj-Napoca, 2008. Directions acuelles en linguistique du texte.Cluj-Napoca : CAsa Cartii de Stiinta, 2010.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Porque fazer parágrafos? Uma abordagem para a análise e o ensino da escrita. In 54º Seminário do GEL, Araraquara, 2006. GEL. Caderno de resumos.Araraquara : UNIP / UNESP, 2006. Resumo.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Um caso exemplar no debate entre escrito e falado : a pontuação. In XLIX Seminario GEL, Marilia, 2001. XLIX Seminario. Programação e resumos.Marilia : Fundação Euripides Soares da Rocha, 2001. Resumo.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Grammaires et variations en langue. In Véronique BRAUN DAHLET. Ciências da linguagem e didatica das linguas. Organizador. Sao Paulo : HUMANITAS, 2011{Volume}, p. 12-394.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-27092011-092932/
  • BRAUN DAHLET, Véronique. As (man)obras da pontuação. Usos e significações. São Paulo : Associação Editorial Humanitas / Fapesp, 2006{Volume}.{Serie}
  • DAHLET Véronique. Ponctuation et énonciation. Guyane : IBIS ROUGE EDITIONS, 2003{Volume}.{Serie}
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.