• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-16022018-142436
Document
Author
Full name
Gloria Teresita Acosta Tripani
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Kuinghttons, Monica Ferreira Mayrink O' (President)
Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de
Costa, Heloisa Brito de Albuquerque
Title in Portuguese
As presenças social, cognitiva e de ensino e a formação de uma comunidade virtual de aprendizagem na disciplina língua espanhola de um curso de Letras
Keywords in Portuguese
Cognitiva e de ensino
Comunidades virtuais de aprendizagem
Ensino híbrido
Presença social
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo é investigar a forma como diferentes participantes de fóruns digitais desenvolvidos em uma sala de aula virtual da plataforma Moodle, marcam sua presença social, cognitiva e de ensino nesse contexto, favorecendo a formação de uma comunidade de aprendizagem. Fundamentam teoricamente este estudo: a) uma reflexão sobre a relação entre tecnologia e ensino, com base em estudos desenvolvidos por Coll (2010), Prensky (2011), Rojo (2012), Castells (2003; 2013), Braga (2013), Levy (2014 [1999]), Mayrink e Albuquerque-Costa (2015), Moran (2003; 2015), entre outros; b) uma discussão a respeito da formação crítico-reflexiva de professores para o uso de tecnologias no ensino, partindo das contribuições iniciais de Dewey (1938) e seus desdobramentos nos estudos de Schön (2000 [1998]), Freire (1987), Perrenoud (2008, [2002]), Liberali (2010) e Mayrink e Albuquerque-Costa (2015); c) o entendimento de Vygotsky (1984) em torno da ideia de aprendizagem colaborativa por meio da interação com o outro e sua repercussão no modelo proposto por Garrison e Anderson (2005), que definem a importância das presenças social, cognitiva e de ensino como base para a formação de comunidades de aprendizagem em contextos de interação online. Os dados foram coletados ao longo do segundo semestre de 2015, no contexto da disciplina Língua Espanhola do curso de Letras de uma universidade pública de São Paulo. Participaram do estudo a professora, duas tutoras e os catorze alunos da disciplina. A pesquisa, de cunho etnográfico, seguiu a abordagem qualitativa-interpretativista. Os dados analisados correspondem ao discurso dos participantes produzidos em três fóruns desenvolvidos na plataforma (um fórum de notícias e dois fóruns de discussão). Também constituem dados deste estudo dois questionários aplicados no início e no fim do curso e os relatórios de participação dos alunos gerados pela plataforma Moodle. A análise focalizou, particularmente, os fóruns digitais, por este ser um espaço profícuo para uma observação da interação entre os participantes, visando à busca de evidências dos indicadores das presenças de ensino, social e cognitiva propostos por Garrison e Anderson (2005). A interpretação dos dados revelou que, considerando a quantidade e qualidade da participação dos interagentes nos fóruns e da forma como estes marcaram, discursivamente, sua presença social, cognitiva e de ensino, o grupo caminhou em direção à formação de uma comunidade de aprendizagem.
Title in English
The social, cognitive and teaching presences and the formation of a virtual learning community in classes of Spanish in a Language Teaching Program
Keywords in English
Blended teaching
Cognitive and teaching presences
Social presence
Virtual learning communities
Abstract in English
This research aims at investigating how different participants of digital forums in a virtual classroom using the open source platform Moodle mark their social, cognitive and teaching presences in this context, in order to contribute to the formation of a learning community. This study is grounded on: a) a reflection upon the relationship between technology and teaching, based on studies developed by Coll (2010), Prensky (2011), Rojo (2012), Castells (2003; 2013), Braga (2013), Levy (2014 [1999]), Mayrink and Albuquerque-Costa (2015), Moran (2003; 2015), among others; b) a discussion about critical-reflective teacher education for the use of technologies in teaching, built on Deweys early contributions (DEWEY, 1938) and their developments in the studies of Schön (2000 [1998]), Freire (1987), Perrenoud (2008, [2002]), Liberali (2010), and Mayrink and Albuquerque-Costa (2015); c) Vygotskys understanding of collaborative learning through interaction with the other (VYGOTSKY, 1984) and its repercussion on the model proposed by Garrison and Anderson (2005), who define the importance of the social, cognitive and teaching presences as the basis for the formation of learning communities in online interaction contexts. Data were collected throughout de second semester of 2015, in the classes of Spanish language, a subject which is part of the Spanish Language Teaching Program at a public university in São Paulo. The professor of this subject, two tutors and fourteen students participated in the study. This ethnographic research followed the qualitative interpretative approach. The data analyzed here are part of the discourse of the participants built in three forums setup on the platform (a news forum and two discussion forums). Two questionnaires applied at the beginning and at the end of the course and reports of students participation generated by the Moodle platform also constitute the data used in this study. The analysis focused on the digital forums in particular since they constitute a rich space for the observation of interaction among participants with the objective of looking for evidences of the indicators of teaching, social and cognitive presences as proposed by Garrison and Anderson (2005). Considering the quantity and quality of the participation of the forum interactants and the way they have marked their social, cognitive and teaching presences discursively, the interpretation of these data showed that the group tended to form a learning community.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-02-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.