• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2005.tde-05072005-221158
Documento
Autor
Nombre completo
Claudio Bazzoni
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2005
Director
Tribunal
Vieira, Maria Augusta da Costa (Presidente)
Carneiro, Alexandre Soares
Hansen, Joao Adolfo
Muhana, Adma Fadul
Peres, Lygia Rodrigues Vianna
Título en portugués
A teatralização retórica dos autos sacramentais mitológicos de Calderón
Palabras clave en portugués
Literatura espanhola
Pedro Calderón de la Barca
Teatro
Resumen en portugués
A maioria dos estudos sobre os autos sacramentais realizados ao longo da história não considera as teorias retórico-poéticas que na época de Calderón forneciam as regras e os modelos para as práticas de representação. Assim, o valor e a significação do drama sacramental foi mudando de acordo com as concepções, condicionamentos e pressupostos dos leitores de cada momento da história. O objetivo desta pesquisa é reconstruir o sistema de representação que os autos sacramentais integravam. Os dramas sacramentais colocavam em cena a sacralidade da teologia-política cristã contra-reformista. Eram definidos por Calderón como "sermones puestos en verso" que apresentavam sempre o mesmo assunto: a Redenção e a Eucaristia. Por serem "sermões", é possível relacionar alguns dos elementos constitutivos do auto sacramental aos conceitos predicáveis, um modo agudo de apresentar a palavra divina que, segundo os tratados de eloqüência sacra, os pregadores do século XVII usavam para maravilhar o público. Os autos sacramentais são representações alegóricas. Para Calderón, assim como para Ficino, Pico de la Mirandola e outros humanistas, as verdades cristãs estavam presentes em todas as tradições e em todos os tempos. Em El divino Orfeo e Andrómeda y Perseo, dois autos sacramentais mitológicos, o autor madrileno desloca para textos de ficção os princípios interpretativos dos Padres da Igreja medieval, fazendo com que mitos cristianizados, decorosamente, ensinem ao público a ética e a política fundamentadas nas autoridades e deleitem-no com a engenhosidade das metáforas
Título en inglés
Rhetorical theatricalization of Calderón de la Barca's mythological auto sacramentales El Divino Orfeo, Andrómeda y Perseo
Palabras clave en inglés
Not available
Resumen en inglés
Throughout history, most studies of the one-act allegorical religious dramas known as auto sacramentales did not consider the rhetorical and poetical theories that, in Calderón de la Barca's time, provided the rules and models for the performing arts. Thus, the value and significance of the sacramental plays have differed according to the concepts, conditioning and assumptions of each reader in each historical moment The goal of the present study is to reconstruct the system of representation to which the autos sacramentales belonged.The sacramental plays were enactments of the holiness of the counter-reformist Christian theology and politics Calderón defined them as "sermons puestos en verso" [sermons in verse] that unchangingly dramatized the same subject matter namely, the Redemption and the Eucharist Inasmuch as they were "sermons", it is possible to associate some constitutive elements of the auto sacramentales to the predicable concepts, i.e., expressions extracted from the Bible relating sacred matters and a rather keen way of presenting the word of God, to which, according to treatises on sacred eloquence, preachers of the 1 7 century resorted to marvel their audience.The auto sacramentales are allegorical representations. For Calderón de la Barca, as well as for Ficino, Pico de la Mirandola and other humanists, Christian truths were present in every tradition of every age. In El Divino Orfeo and Andrómeda y Perseo, two mythological autos sacramentales, the Madrilenian author transposes the interpretative principles of the medieval Church Fathers to texts of fiction, thus allowing Christianized myths to decorously educate the people about an ethics and politics substantiated on the authorities while delighting them with ingenious metaphors
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2023-05-12
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.