Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2008.tde-03122008-153729
Document
Author
Full name
Marilene Aparecida Lemos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Celada, Maria Teresa (President)
Grigoletto, Marisa
Payer, Maria Onice
Title in Portuguese
O espanhol em redes de memória: antigas rotinas e novos sentidos dessa lÃngua no Brasil
Keywords in Portuguese
análise do discurso
imagens de lÃngua
lÃngua espanhola
memória discursiva sobre a lÃngua
Sujeito indeterminado
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa parte-se da hipótese que, no âmbito da escola pública estadual, o sujeito taciturno, conceitualizado como sujeito indeterminado, está submetido a uma contradição por estar exposto à s discursividades do Mercado e ter que suportar sua demanda e sua interpelação a partir do lugar de conhecimento, de saber, desenvolvido pela escola sustentada pelo Estado. Essa contradição é trabalhada a partir de sintomas da taciturnidade, no real da escola: especificamente, na relação desse sujeito com o aprendizado da lÃngua espanhola em um Centro de Estudos de LÃnguas, vinculado à escola pública, situado no municÃpio de Guarulhos-SP. As análises permitem observar que a indeterminação atribuÃda ao sujeito também teria a ver com a não-homogeneidade do funcionamento da memória discursiva sobre a lÃngua espanhola no Brasil. Tendo em vista essas interpretações, explora-se, por meio da consideração e análise de enunciados tomados de propagandas de escolas de idiomas, imagens de sujeito de lÃngua nas discursividades à s quais tais propagandas se vinculam. Além disso, reflete-se sobre outros aspectos relacionados à memória discursiva sobre essa lÃngua e, especificamente, à construção de novos sentidos. Por fim, a pesquisa flagra ainda a produção de outros novos sentidos para a lÃngua espanhola. Neste caso, tem-se um corpus recortado da legislação de ensino, considerando-se a publicação da Lei n° 11.161 (de 5 de agosto de 2005) que torna obrigatória a oferta da lÃngua espanhola em escolas públicas e privadas brasileiras que atuam no ensino médio como um acontecimento discursivo pois, de acordo com a análise desenvolvida, essa lei colocaria em confronto a atualidade com a memória discursiva dessa lÃngua no Brasil.
Title in English
The spanish language in network memory
Keywords in English
discourse analysis
discursive memory about the language
Indefinite subject
language images
spanish language
Abstract in English
In this research we left of from the hypothesis that in the extent of the state public school, the taciturn subject, which was defined as the indefinite subject, is subjected to a contradiction for being exposed to the discursivities of the Market and to have to support its demand and interpellation based on place of knowledge, wisdom, developed by the school sustained by the State. This contradiction was elaborated based on some taciturnity symptoms on the actual school: specifically, on the relationship from this subject with the apprenticeship of the Spanish language in a Center of Language Studies, linked to the public school located in the city of Guarulhos-SP. The analyses allow observing that the indetermination attributed to the subject would be also related with non-homogeneity of discursive working memory about the Spanish language in Brazil. These interpretations allow the exploration, by means of the consideration and analysis of the statements from language school ads and images of language subject on discursivities tied to these ads. Besides that, it reflects on other aspects related to the discursive memory about these language and, specifically, to the construction of new directions. Finally, the research also busts the production of other new directions to the Spanish language. In this case, there is a corpus cut from the teaching legislation, considering the publication of the Law n° 11.161 (August 5th, 2005) - which obligates the public and private Brazilian schools to offer the Spanish language for the secondary education as a discursive happening because, according the analysis developed, this Law would confront the current with the discursive memory of this language in Brazil.
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Publishing Date
2008-12-04