• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2018.tde-02052018-164431
Documento
Autor
Nombre completo
Rosangela Aparecida Dantas de Oliveira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2017
Director
Tribunal
Kulikowski, Maria Zulma Moriondo (Presidente)
Campos, Flavio de
Fanjul, Adrian Pablo
Ramos, Paulo Eduardo
Salgado, Luciana Salazar
Título en portugués
O que cabe entre essas quatro retas? Análise discursiva de tiras cômicas argentinas e brasileiras sobre as copas de 1994 e 2014
Palabras clave en portugués
Argentina
Brasil
Cena da enunciação
Estudos comparados
Futebol
Humor
Tiras cômicas
Resumen en portugués
Esta tese apresenta os resultados de uma pesquisa sobre tiras cômicas de produção local na Argentina e no Brasil, tendo como recorte temático o futebol e seu papel na construção identitária de ambos os países. Abordamos as tiras cômicas como um gênero discursivo, ou seja, como um dispositivo comunicacional sócio-historicamente condicionado (Maingueneau, 2010) e as analisamos levando em conta sua inserção na espacialidade social. Trata-se de um trabalho comparativo e interdisciplinar em que nos valemos de referenciais teóricos tanto dos estudos discursivos e enunciativos, como também de reflexões advindas de outros campos do conhecimento, como a História (Campos, 2015; Franco-Júnior, 2007), a Sociologia (Bordieu ([1976]-2002; Archetti, 1995; Alabarces, 2014), a Antropologia (Guedes, 2006) e a Comunicação (Martín-Barbero, 1991). Para operacionalizar a análise, mobilizamos o conceito de cena da enunciação (Maingueneau, 2001, 2006). No exame da cena englobante e da cena genérica das tiras cômicas, reconstruímos sua historicidade na Argentina e no Brasil, enfocando especificamente sua publicação rotineira nos jornais diários. Nesse percurso, constatamos que diferenças verificadas na formação sócio-histórica desses países repercutem na inserção do gênero na respectiva espacialidade social. Para a análise das cenografias, nos debruçamos sobre um corpus composto por tiras argentinas e brasileiras publicadas respectivamente nos jornais Clarín e Folha de S. Paulo por ocasião das Copas do Mundo de 1994 e 2014. Baseando-nos também nas categorias propostas por Charaudeau (2006) para o estudo do discurso humorístico, na análise dessas tiras (i) investigamos que efeitos de sentido são construídos sobre as derrotas e as vitórias das seleções argentina e brasileira nas citadas edições da Copa; (ii) examinamos os procedimentos utilizados para obter o humor e seus possíveis efeitos, (iii) observamos que relações interdiscursivas se estabelecem, (iv) identificamos posicionamentos a respeito do futebol e da Copa. Contrastados os resultados, relevamos as semelhanças e diferenças com relação aos temas anteriores observadas nas produções de ambos os países.
Título en inglés
What can we fit into these four lines? A discursive analysis of Argentinian and Brazilian comic strips about the 1994 and 2014 World Cups
Palabras clave en inglés
Argentina
Brazil
Comic strips
Comparative studies
Enunciation scene
Football
Humor
Resumen en inglés
This thesis shows the results of a research on comics strips from local production in Argentine and in Brazil, focus on football and its role in the identity construction of both countries. Approaching the comic strips as a discursive genre, that is, as a sociohistorically conditioned communicational device (Maingueneau, 2010) and analyzing them considering their insertion in the social spatiality. It is a comparative and interdisciplinary work in which we use theoretical references from both the discursive and enunciative studies, as well as reflections from other fields of knowledge, such as History (Campos, 2015; Franco-Júnior, 2007). Sociology (Bordieu ([1976] -2002, Archetti, 1995, Alabarces, 2014), Anthropology (Guedes, 2006) and Communication (Martín-Barbero, 1991). In order to analyze, we mobilized the concept of the scene of enunciation (Maingueneau, 2001, 2006). From the exam of the encompassing and generic scene of the comic strips, we reconstructed its historicity in Argentina and Brazil, focusing specifically on its routine publication in the daily newspapers. Along the way, we found that the differences identified in the socio-historical formation of these countries rebound in the insertion of the gender in the respective social spatiality. Analyzing the scenographies, we considered a corpus composed of Argentine and Brazilian strips published respectively in the Clarín and Folha de S. Paulo newspapers by the 1994 and 2014 World Cup occasions. Based on the categories proposed by Charaudeau (2006) for the study of humorous discourse, in the analysis of these strips (i) we investigated what kind of meaning effects are built on the defeats and victories of the Argentine and Brazilian teams in the aforementioned editions of the Cup; (Ii) we examined the procedures used to obtain the humor and its possible effects, (iii) we observed that the interdiscursive relationships are established, (iv) identified positions regarding to soccer and the World Cup. Contrasting the results, we highlighted the similarities and differences in relation to the previous themes observed in the productions of both countries.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2018-05-02
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.