• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-27032024-111036
Document
Author
Full name
Beatriz Amorim de Azevedo e Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Grillo, Sheila Vieira de Camargo (President)
Higashi, Arlete Machado Fernandes
Moretto, Milena
Title in Portuguese
Entre a diversão e o aprendizado: entrecruzamentos dos movimentos da didatização e do humor em enunciados do gênero videoaula
Keywords in Portuguese
Análise do Discurso
Didatização
Humor
Videoaula
YouTube
Abstract in Portuguese
Nessa pesquisa, nosso objetivo central foi analisar os entrecruzamentos entre os movimentos de humor e didatização em todos os níveis de composição de enunciados de videoaula. Desse objetivo, desdobraram-se dois objetivos específicos: descrever e caracterizar o gênero videoaula; e descrever e analisar elementos verbivocovisuais que materializam, nos enunciados de videoaula selecionados, uma intenção de didaticidade e, por outro lado, de elementos apropriados de enunciados e gêneros humorísticos para gerar um efeito humorístico. Partiu-se da hipótese de que a inter-relação entre tais movimentos seria característica e constitutiva desse gênero e, portanto, seria encontrada em todos os níveis da construção das videoaulas analisadas, mais especificamente: no conteúdo temático, na construção composicional e no estilo. A relevância desse tema relaciona-se ao contexto da pandemia de COVID-19, bem como da pós-pandemia, a partir do qual acentua-se a necessidade de melhor compreender e analisar as novas formas discursivas que a esfera da educação toma ao penetrar no meio digital e, a partir disso, (res)situar as práticas sociais, culturais e discursivas da instituição escolar em seu formato presencial. Para tanto, o corpus compôs-se de duas videoaulas do programa Hora do ENEM, cujo caráter recente, oficial, público e de grande circulação justificou a seleção. Ainda, escolheu-se trabalhar com dois enunciados para adotar um enfoque mais pormenorizado na análise, com vistas a detectar a materialização do movimento do humor e da didatização em cada aspecto das videoaulas e, assim, comprovar a existência de um imbricamento entre os movimentos e destes com a própria composição dos enunciados. A metodologia selecionada foi a Metalinguística de Bakhtin, a qual permitiu a compreensão das relações dialógicas entre os movimentos da didatização e do humor presentes nos enunciados selecionados, dado que esses manifestam distintas posições ideológicas, intenções discursivas, avaliações sociais, que convivem e dialogam dentro do gênero videoaula. A análise dos enunciados identificou a presença dos movimentos do humor e da didatização em todos os níveis de sua composição, havendo diferenças na materialização desses movimentos entre as duas videoaulas. Concluiu-se que há de fato entrecruzamentos complexos entre os movimentos de humor e didatização que perpassam todos os níveis de construção dos enunciados analisados e que estão relacionados a aspectos fundamentais do gênero videoaula. Ainda, concluiu-se que o movimento do humor identificado nas videoaulas não possui o caráter revolucionário e ambivalente do riso carnavalesco proposto por Bakhtin, uma vez que seu emprego nos enunciados está relacionado a objetivos discursivos pragmáticos do sujeito-autor, como a obtenção do engajamento do aluno-interlocutor pela captação de seu interesse e atenção. Contudo, identificamos que os resquícios da força carnavalesca que restam no humor contemporâneo enquanto forma reduzida do riso cômico medieval permitem entrever possibilidades do emprego do humor entrelaçado à didatização que possam questionar imposições institucionais da esfera educacional e propor uma alternativa revolucionária e ambivalente
Title in English
Between fun and learning: intertwining of the didacticization and humor movements in utterances of the video lesson genre
Keywords in English
Didacticization
Discourse analysis
Humor
Video lesson
YouTube
Abstract in English
In this research, our main objective was to analyze the intertwining of the movements of humor and didacticization at all levels of the composition of video lesson utterances. From this objective, two specific goals unfold: to describe and characterize the video lesson genre; and to describe and to analyze elements that materialize in the selected utterances an intention of didacticism and, on the other hand, of elements appropriated from humorous utterances and genres to generate a humorous effect. Our initial hypothesis was that the interaction between these movements would be characteristic and constitutive of this genre and would therefore be found at all levels of construction of the analyzed video lessons, more specifically: in the thematic content, compositional structure and style. The relevance of this topic is related to the context of the COVID-19 pandemic, as well as the post-pandemic, which emphasized the need to better understand and analyze the new discursive forms that the sphere of education takes when penetrating the digital environment and, based on this, (re)situate the social, cultural and discursive practices of the school institution in its face-to-face format. To this end, the corpus consisted of two video lessons from the Hora do ENEM program, whose recent, official, public and widely circulated nature justified the selection. We also chose to work with two utterances in order to adopt a more detailed approach to the analysis, with the aim of detecting the materialization of the humor and didacticization movements in each aspect of the video lessons and, thus, verifying the existence of an imbrication between the movements and between them and the very composition of the utterances. The selected methodology was Bakhtin's Metalinguistics, which allowed us to understand the dialogic relations between the didacticization and humor movements present in the selected utterances, given that they manifest different ideological positions, discursive intentions and social evaluations, which coexist and dialogue within the video lesson genre. The analysis of the utterances identified the presence of the humor and didacticization movements at all levels of their composition, with differences in the materialization of these movements between the two video lessons. As a result, it was concluded that there is indeed a complex intertwining between the humor and didacticization movements which covers all the levels of construction of the analyzed utterances and which is related to fundamental aspects of the video lesson genre. We also concluded that the humor movement identified in the video lessons does not have the revolutionary and ambivalent character of the carnivalesque laughter proposed by Bakhtin, since its use in the utterances is related to the pragmatic discursive objectives of the author, such as obtaining the engagement of the audience by capturing their interest and attention. However, we have identified that the remnants of carnivalesque force that remain in contemporary humor - a reduced form of medieval comic laughter - allow us to glimpse possibilities for the use of humor intertwined with didacticization that can question institutional impositions in the educational sphere and propose a revolutionary and ambivalent alternative
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-03-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.