• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2012.tde-22082012-101602
Document
Author
Full name
Rodrigo Moura Lima de Aragão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Barzotto, Valdir Heitor (President)
Moreira, Luiz Felipe Pinho
Silva, Luiz Antonio da
Title in Portuguese
Modelos para a estruturação de artigos científicos: um estudo de instruções aos autores a introduções de artigos de revistas da Scientific Electronic Library Online do Brasil
Keywords in Portuguese
Análise de gênero
Ensino de escrita científica
Escrita científica
Estudos de ciência escrita
Modelo IMRD
Abstract in Portuguese
Esta dissertação trata de modelos para a estruturação de artigos científicos. Em seu corpo, apresentam-se respostas para as seguintes perguntas: Que modelos são esses?, Há modelos universais ou preponderantes para a composição de artigos científicos?, Existem modelos hegemônicos em áreas específicas do conhecimento?, Em que extensão artigos científicos em circulação correspondem a modelos apresentados em instruções aos autores de periódicos? e A uniformidade que emerge da adesão a um determinado padrão para a estruturação de artigos científicos manifesta-se no nível das seções de artigos?. As respostas dadas neste texto fundamentam-se em achados obtidos mediante: 1) a análise de instruções aos autores de revistas da Scientific Electronic Library Online do Brasil (SciELO Brasil) quanto à indicação de modelos para a estruturação de artigos científicos, 2) o estudo da correspondência entre a estrutura geral de uma amostra de artigos científicos publicados em Língua Portuguesa na SciELO Brasil e os modelos apresentados nas instruções aos autores das revistas que divulgam esses textos e 3) o exame dos componentes de introduções de artigos científicos que têm estrutura geral igual ao padrão Introdução-Métodos-Resultados-Discussão, ou a alguma variante sua, e que foram publicados em Português na SciELO Brasil. Além de respostas, de percursos e de achados de pesquisa, esta dissertação compreende a interpretação de resultados com a consideração de materiais que vão de livros e artigos sobre escrita científica a obras fundamentais de ramos específicos do saber. Ainda, compreende a interpretação de achados com o olhar voltado para o ensino de escrita científica.
Title in English
Models for structuring scientific articles: a study of instructions to authors about introductions of articles from journals of the Scientific Electronic Library Online of Brazil
Keywords in English
Genre analysis
IMRAD model
Scientific writing
Teaching of scientific writing
Written science studies
Abstract in English
This dissertation deals with models for structuring scientific articles. Answers to the following questions are presented in its body: What are these models? Are there universal or preponderant models for writing scientific articles? Do predominant models exist in particular fields of knowledge? To what extent do real scientific articles correspond to models presented in instructions to authors of journals? Does the uniformity that arises from the adoption of a specific pattern for structuring scientific articles manifest itself within article sections? The answers given in the present text are based on findings obtained by means of: 1) the analysis of instructions to authors of journals of the Scientific Electronic Library Online of Brazil (SciELO Brazil) concerning models for structuring scientific articles, 2) the study of the equivalence between the general structure of a sample of scientific articles published in Portuguese in SciELO Brazil and the models presented in the instructions to authors of the journals to which these texts belong, and 3) the examination of the components of introductions of scientific articles that have general structure identical to the Introduction-Methods-Results-And-Discussion pattern, or to some variant of it, and that were published in Portuguese in SciELO Brazil. In addition to answers, research paths and findings, this dissertation contains an interpretation of results that takes into account materials that range from books and articles on scientific writing to basic works of particular branches of knowledge. Also, it contains an interpretation of results that focuses on the teaching of scientific writing.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-08-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.