• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-16102020-151901
Document
Author
Full name
Jessiléia Guimarães Eiró
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Oliveira, Márcia Santos Duarte de (President)
Cunha, Myriam Crestian Chaves da
Sellan, Aparecida Regina Borges
Takahashi, Neide Tomiko
Title in Portuguese
O processo de aquisição-aprendizagem de Português como Língua Adicional (PLA) por falantes bilíngues/plurilíngues em contexto de imersão
Keywords in Portuguese
Aquisição-aprendizagem
Bilinguismo
Choque Cultural
Globalização
Imersão
Plurilinguismo
Português Língua Adicional (PLA)
Abstract in Portuguese
Esta é uma pesquisa aplicada, de caráter exploratório, inserida na grande área da Linguística Aplicada, na sua vertente indisciplinar e crítica, de língua como manifestação de cultura; e da Sociolinguística, na sua interface com as novas questões postas pelo fenômeno da globalização. O objeto de pesquisa foi o processo de aprendizagem de português língua adicional (PLA) por estudantes bilíngues/plurilíngues candidatos ao Programa de Estudantes-Convênio de Graduação (PEC-G) da Universidade Federal do Pará (UFPA) em contexto de imersão, que participaram do curso preparatório para o exame CELPE-Bras. O objetivo geral foi analisar esse processo, considerando o caráter de bilinguismo/plurilinguismo dos sujeitos da pesquisa e o contexto de imersão de fala do português brasileiro (PB), e o impacto do choque cultural e sua influência no processo de aquisição-aprendizagem de PLA, buscando dirimir as dificuldades, visando ao desenvolvimento das habilidades/competências interacionais na perspectiva da interculturalidade. Os objetivos específicos foram (i) identificar as dificuldades do processo de aprendizagem de PLA enquanto língua-cultura; (ii) apresentar o bilinguismo/plurilinguismo e o contexto de imersão como condição dos aprendentes; (iii) considerar o papel do choque cultural no processo de aquisição-aprendizagem de PLA; (iv) relacionar essa condição ao desenvolvimento das diversas competências, inclusive as interacionais e interculturais, envolvidas no processo de aprendizagem e uso da língua adicional (LAd). A investigação aconteceu em dois momentos: (i) durante as aulas do curso preparatório para o exame CELPE-Bras; e (ii) após o exame, quando aqueles que foram classificados tornaram-se estudantes efetivos da UFPA. A geração de dados se deu a partir da observação participante durante as aulas, dos questionários aplicados, das narrativas dos estudantes gravadas em áudios e, posteriormente, transcritas, e da entrevista feita com o presidente da Associação de Estudantes Estrangeiros da UFPA (AEE/UFPA), além de documentos disponibilizados pela Coordenação do Projeto de Extensão para Alunos do pré-PEC-G/UFPA e pelo Grupo de Pesquisa de Ensino-Aprendizagem de Línguas-Culturas da UFPA. Os resultados mostram que o ser bilíngue/plurilíngue e o contexto de imersão não estão sendo adequadamente utilizados como propulsores do processo de aquisição-aprendizagem de PLA devido à falta de apropriação (consciência) por parte dos aprendentes e/ou por entraves outros, alheios a eles, como as dificuldades com as culturas-alvo, mais especificamente, o choque cultural por eles vivenciados. Cabe, portanto, ao professor agir como mediador entre esses estudantes e o desafio de agregar o PB ao seu repertório linguístico explorando da melhor forma o privilégio de serem sujeitos bilíngues/plurilíngues e de estarem imersos no contexto de uso da língua-alvo.
Title in English
The process of acquisition-learning of Portuguese as an Additional Language (PAL) by bilingual/plurilingual speakers in the context of immersion
Keywords in English
Acquisition-learning
Bilingualism
Cultural Shock
Globalization
Immersion
Plurilingualism
Portuguese as an Additional Language (PAL)
Abstract in English
This is an applied research, of an exploratory nature, inserted in the great area of Applied Linguistics, in its indisciplinary and critical aspect, of language as a manifestation of culture; and of Sociolinguistics, in its interface with the new questions posed by globalization. The research object was the process of acquisition-learning of Portuguese as an additional language (PAL) by plurilingual speakers applying for the Exchange Program for Undergraduate Students- PEC-G of the Federal University of Pará (UFPA) in the context of immersion, who attended to the preparatory course for the CELPE-Bras exam. The general objective was to analyze this process, considering the bilingualism/plurilingualism character of the subjects and their immersion in the context of speech of Brazilian Portuguese (BP), and the impact and influence of the cultural shock on the acquisition-learning of PAL, seeking to solve the difficulties, in order to develop the interactional skills in the perspective of interculturality. The specific objectives were to identify the difficulties of the process of learning of PAL as language-culture. To present bilingualism/plurilingualism and the context of immersion as learners conditions. To consider the role of the cultural shock in the process of PAL acquisition-learning. At last, to relate this condition to the development of the various skills, including the interactional and intercultural ones, involved in the learning process of the additional language (AL). The survey was carried out in two moments: (i) during the classes of the preparatory course for the CELPE-Bras exam; and (ii) after the exam, when those who were classified became effective students of UFPA. Data was generated from the participant observation during the classes, the questionnaires applied, the students' narratives recorded in audios that were later transcribed. An interview made with the president of the Association of Foreign Students of UFPA (AEE/UFPA), and some documents made available by the Coordination of the Extension Project for pre-PEC-G/UFPA Students and the Research Group of Teaching-Learning of Languages-Cultures of UFPA constituted the data as well. The results show that bilingualism/plurilingualism and immersion context are not being adequately used as drivers of the PAL acquisition-learning process due to lack of ownership (awareness) by learners and/or other, unrelated barriers, such as difficulties with the target cultures, more specifically, the culture shock they experience. It is therefore up to the teacher to act as a mediator between these students and the challenge of adding BP to their linguistic repertoire by exploiting in the best way the privilege of being plurilingual subjects and of being immersed in the context of the use of the target language.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-10-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.