• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.8.2017.tde-14082017-110544
Document
Author
Full name
Augusto Angelo Nascimento Araujo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Barzotto, Valdir Heitor (President)
Guzmán, Paulina Alejandra Meza
Kato, Danilo Seithi
Silva, Sandro Luis da
Solha, Karina Toledo
Title in Portuguese
O texto acadêmico promocional e a ética do malandro: gestos de análise da incorporação de objetos discursivos em textos
Keywords in Portuguese
Análise do discurso
Ética do malandro
Incorporação
Objeto discursivo
Texto acadêmico
Abstract in Portuguese
Esta tese é um risco. É pau. É pedra. É um pouco sozinho. É um terceiro caminho. É leitura errante. É a morte. É a vida. É escrita diante da escrita. É um laço. É um anzol. É o queira ou não queira. É uma ponte. É um conto. É Maria. É José. É um incômodo diante de um problema: a pergunta importada e, em consequência, a necessidade forjada de pesquisar um objeto. É um ato inaugural na história de uma ideia, também chamada de hipótese: há uma tendência de o texto acadêmico se confluir com o texto publicitário. É um desejo de pergunta: Que efeitos de sentido os mecanismos promocionais usados para incorporação de objetos discursivos produzem no texto acadêmico? É filiação: Barzotto (2012); Ducrot (1972); Pêcheux (1979); Rossi-Landi (1985); Baudrillard (1989). É tomada de posição: a recusa à estabilização de leituras sobre um objeto: o texto lido pela dificuldade de domínio de um código, a escrita acadêmica; o texto lido pelo uso indevido da escrita de terceiros, o plágio. É a proposição de uma nova leitura: o texto lido pela inserção do pesquisador no código de ética do malandro. É um corpus, é um tempo: teses inscritas na área de Linguística e Educação, defendidas entre 2010 e 2012. É um até onde, um escopo: a) teses cujo objeto de análise é o texto do aluno; b) teses cujo objeto de análise é a formação do professor. É um método: método de dedução frequencial e análise por categorias temáticas (PÊCHEUX, 1990). É uma metáfora por onde se lê a burla, o blefe, a malandragem: Memórias de um Sargento de Milícias, de Manoel Antônio de Almeida; A volta do marido pródigo, de Guimarães Rosa; e O homem que falava javanês, de Lima Barreto. É um gesto, são gestos de análise. É uma carta-convite. É a proposição: há uma terceira margem do rio, de onde se inscreve numa ética que nega a do malandro, onde se insere numa outra ordem de feitura do conhecimento, do texto acadêmico e de si. Esta é uma tese: é um risco assumido. É a minha tese.
Title in English
Promotional academic text and malandro's ethic: methods of analysis of the incorporation of discursive objects in texts
Keywords in English
Academic text
Discourse analysis
Discursive object
Ethic of malandro
Incorporation
Abstract in English
This thesis is a risk. It is a lonely bit. It is a third path. It is a wandering read. It is death. It is life. It is writing before the writing. It is a tie. It is a hook. It the willing or not. It is a bridge. It is a tale. It is Maria. It is José. It is a trouble before a problem: it is an alien question, and therefore, a molded necessity of investigating an object. It is the first moment along the story of an idea, otherwise called hypothesis: there is a tendency of the academic text to converge into the advertising text. It is a wish of question: the promotional mechanisms used for the incorporation of discursive objects, which kind of effects of sense do they produce on academic texts? It is a bloodline: Barzotto (2012); Ducrot; (1972); Pêcheux (1979); Rossi-Landi (1985); Baudrillard (1989). This is a taking a stand: the refusal to fix interpretations on an object: a text read through the difficulty to master the code of the academic writing. The text read in virtue of the misuse of others, the plagiarism. This is the proposal for a new reading: the text read through the insertion of the researcher into the ethical code of the malandro. It is a corpus, it is a time: theses within the field of Linguistics and Formation, discussed between 2010 and 2012. This is a up to where, it is a purpose: a) theses which aim to investigate student text; b) theses which aim to investigate teacher formation. It is a method: frequency deductive method and analysis by thematic categories (PÊCHEUX, 1990). It is a metaphor: Memórias de um Sargento de Milícias, by Manoel Antônio de Almeida; A volta do marido pródigo, by Guimarães Rosa; and O homem que falava javanês, by Lima Barreto. It is an act of analysis, a plenty of them. It is an invitation letter. It is a proposal: there is a third river bank, where a new ethic inscribes itself, rejecting the one of malandro's; where it places itself in a new order of building the knowledge, the academic text, the self. This is a thesis: a risk I took. This is my thesis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-08-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.