• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-09112023-193758
Document
Author
Full name
Priscila Vasconcelos Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Condé, Valéria Gil (President)
Santos, Alice Pereira
Souza, Paula da Costa
Viaro, Mario Eduardo
Title in Portuguese
"Essa língua também é minha": imigrantes nas escolas paulistanas como neofalantes de português brasileiro
Keywords in Portuguese
Ensino-aprendizagem
Língua não-materna
Migração
Neofalantes
Novos falantes
Abstract in Portuguese
Neste trabalho propõe-se que a terminologia neofalante (Ramallo, 2013; 2020; Smith-Christmas et al., 2018) seja aplicada para descrever estudantes que falam uma língua que não é sua língua materna. O conceito de neofalante, no contexto paulistano, refere-se a alunos migrantes aprendendo o português, assim como brasileiros que aprendem a norma-padrão através da escola. Seu uso tem como propósito aproximá-los em uma abordagem de ensino de língua portuguesa que contemple semelhanças e diferenças que ambos os grupos possuem em relação à norma-padrão. O conceito de neofalante vai além da descrição do status de falante do aluno, permitindo que políticas e abordagens pedagógicas sejam desenvolvidas na sala de aula para facilitar a inclusão linguística, bem como o sucesso acadêmico e social do aluno. A partir da diversidade linguística presente em sala de aula, o trabalho propõe uma discussão teórica, um estudo de caso sobre o uso do conceito de neofalante em uma escola secundária em Burela (Galiza, Espanha), Modelo Burela (2005 - presente), e a aplicação de uma sequência didática (Dolz, Noverraz, Schneuwly, 2004) que utiliza o conceito, adotada em uma turma de 9º ano do Ensino Fundamental - Anos Finais na cidade de São Paulo. A sequência tem como resultado a produção de um podcast de entrevistas com temas relacionados à migração, como cultura e histórias de deslocamento. A atividade proporcionou a integração entre alunos de diferentes origens e línguas-maternas, e possibilidades de aprendizado e uso do gênero textual entrevista sem que houvesse distinções hierárquicas entre falantes. O objetivo da pesquisa é verificar se a abordagem dos alunos migrantes como neofalantes do português brasileiro facilita o desenvolvimento de habilidades na língua portuguesa e a integração aluno-escola. Consideramos que esta abordagem pode ser incorporada ao ensino de migrantes na cidade de São Paulo, a fim de evitar que a dicotomia entre língua padrão e oralidade seja sinônimo de exclusão social e fornecer aos professores uma ferramenta para inclusão em sala de aula.
Title in English
"This language is also mine" immigrants in São Paulo schools as new speakers of Brazilian Portuguese
Keywords in English
Migration
Neofalantes
New speakers
Non-native language
Teaching-learning process
Abstract in English
This work proposes the application of the terminology neofalante (Ramallo 2013; 2020; Smith-Christmas et al., 2018) to describe students who speak a language that is not their mother language. The concept of neofalante, in the São Paulo context, refers to migrant students learning Portuguese as well as Brazilians learning the standard language through school. Its use is intended to bring them together in a Portuguese language teaching approach that takes into account similarities and differences that both groups have in relation to the standard language. The concept of neofalante goes beyond describing the student's speaking status, allowing policies and pedagogical approaches to be developed in the classroom to facilitate linguistic inclusion, as well as the student's academic and social success. Based on the linguistic diversity present in the classroom, this work proposes a theoretical discussion, a case study on the use of the neofalante concept in a secondary school in Burela (Galicia, Spain), Modelo Burela (2005 - present), and the application of a didactic sequence (Dolz, Noverraz, Schneuwly, 2004) that uses the neofalante tag, adopted in a 9th grade class of Ensino Fundamental - Anos Finais in the city of São Paulo. The sequence has as a result the production of an interview podcast with themes related to migration, such as culture and stories of displacement. The activity provided the integration between students from different origins and mother languages, and possibilities of learning and using the textual genre interview without making hierarchical distinctions between speakers. The aim of the research is to verify whether approaching migrant students as neofalantes of Brazilian Portuguese facilitates the development of their Portuguese language skills and student-school integration. We consider that this approach can be incorporated into the teaching of migrants in the city of São Paulo, in order to prevent the dichotomy between standard language and orality from being synonymous with social exclusion and to provide teachers with a tool for inclusion in the classroom.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.