• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-09062020-202344
Document
Author
Full name
Erika Suellem Castro da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Nóbrega, Maria Helena da (President)
Araújo, Marcus de Souza
Borges, Cibele Brandão de Oliveira
Ghirardi, Ana Luiza Ramazzina
Title in Portuguese
Análise de objetos de aprendizagem em websites de Português Língua Adicional: foco na competência interacional
Keywords in Portuguese
Competência interacional
E-Learning
Objetos de aprendizagem
Português Língua Adicional
Abstract in Portuguese
A área de ensino e de aprendizagem do Português como Língua Adicional (PLA) vem apresentando, nos últimos anos, uma expansão evidente. A tecnologia, por seu turno, tem reconfigurado a área de ensino e aprendizagem de línguas, e esse processo certamente inclui o campo do PLA. Há de se considerar o interesse de aprendentes de línguas estrangeiras em complementar seus estudos de maneira independente, utilizando espaços virtuais que agreguem lições interativas, com materiais em áudio, vídeos e exercícios. Esses ambientes, no âmbito da aprendizagem de Português como Língua Adicional, podem ser encontrados na Web no formato de aplicativos, repositórios de Objetos de Aprendizagem (OAs) e websites educativos ou instrucionais, objeto de nosso estudo. Muitos desses ambientes, no entanto, acabam apresentando a língua de modo fragmentado ao usuário, com meras traduções de textos/vocabulário, ou com ênfase maior nas regras gramaticais, sem priorizar aspectos interacionais da língua-alvo. O propósito deste trabalho é investigar como websites educacionais/instrucionais da área de PLA, contribuem para o desenvolvimento da competência interacional do aprendente. O estudo, de cunho qualitativo e descritivo, apresenta a avaliação de vinte OAs, encontrados em dez websites, com base em fichas de avaliação organizadas em diferentes eixos relacionados à bibliografia pesquisada, tais como: princípios da Arquitetura da Informação, critérios técnico-pedagógicos do Learning Object Review Instrument (LORI) e elementos fomentadores da competência interacional. A pesquisa também apresenta um protótipo de objeto de aprendizagem utilizado em aulas de PLA a intercambistas visitantes da Universidade do Estado do Pará (UEPA), tarefa desenvolvida em um grupo de pesquisa com alunos do curso de Letras/Língua Inglesa daquela IES. Espera-se, assim, contribuir com as pesquisas direcionadas ao e-learning no campo do PLA, e destacar a importância de se aprender uma língua indo além de práticas individuais, a partir de atividades que explorem a dinâmica conversacional e interacional da língua-alvo.
Title in English
Analysis of learning objects from Portuguese as an Additional Language websites: focus on interactional competence
Keywords in English
E-Learning
Interactional competence
Learning objects
Portuguese as an Additional Language
Abstract in English
The area of teaching and learning of Portuguese as an Additional Language (PAL) has presented, in recent years, an evident expansion. Technology, in turn, has reconfigured the area of teaching and learning languages, and this process certainly includes the field of PAL. One has to consider the interest that foreign language learners have to complement their studies independently, using virtual spaces that aggregate interactive lessons, with audio materials, videos and exercises. Those environments, within the scope of learning Portuguese as an Additional Language, can be found on the Web in the format of applications, repositories of Learning Objects and educational or instructional websites, object of our study. Several of those on-line environments, however, end up presenting the language in a fragmented way to the user, with mere translations of text/vocabulary, or with greater emphasis on grammar rules, without prioritizing interactive aspects of the target language. The purpose of this work is to investigate how educational/instructional websites in the field of PAL, contribute to the development of the interactional competence of the learner. This qualitative and descriptive study presents the evaluation of twenty learning objects, found on ten websites, based on evaluation sheets organized in different axes related to the researched bibliography, such as: principles of the Information Architecture, technical and pedagogical criteria set by the Learning Object Review Instrument (LORI) and elements promoting interactive competence. The research also presents a prototype of learning object used in PAL classes to visitors from the University of the State of Pará (UEPA), a task developed in a research group with students of the English Literature/Language course of that institution. It is thus expected that this study can contribute with the research directed to e-learning in the field of PAL, and highlight the importance of learning a language going beyond individual practices, considering activities that explore the conversational and interactive dynamics of the target language.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-06-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.