• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-02072020-211057
Document
Auteur
Nom complet
Ana Carolina Pais
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Grillo, Sheila Vieira de Camargo (Président)
Paula, Luciane de
Sardá, Daniela Nienkötter
Silva Filho, Urbano Cavalcante da
Titre en portugais
A Carnavalização em Game of Thrones: um estudo verbivocovisual
Mots-clés en portugais
Game of Thrones
Carnavalização
Círculo de Bakhtin
Grotesco
Linguagem Verbivocovisual
Resumé en portugais
A presente dissertação tem como objetivo compreender como a simbologia da cultura popular da Idade Média e do Renascimento, mais especificamente a carnavalização e o grotesco, estudados pelo pesquisador russo Mikhail Bakhtin (1963;1965), se constrói por meio da linguagem verbivocovisual dentro da série televisiva norte-americana Game of Thrones. Buscamos verificar também como esses elementos integram a arquitetônica da série. Para tal, nossa fundamentação teórica está alicerçada nos estudos do Círculo de Bakhtin, bem como em teorias do cinema e do audiovisual. Metodologicamente, com a finalidade de atingir tais objetivos, foram observados "os enquadramentos", "o fundo sonoro", entendido como todo e qualquer som que acompanha e potencializa o sentido narrativo do verbal e do visual, e, por fim, "os diálogos", que são as interações entre as personagens, por meio das legendas em língua portuguesa. Utilizamos em nossas análises o software livre ELAN para que pudéssemos examinar com mais precisão as dimensões verbal, vocal e visual, tanto separadas quanto em interação. Assim, foi possível verificar a presença dos simbolismos da cultura popular nas três dimensões da obra e identificar como uma dimensão em interação com as demais pode colaborar para a construção de significados carnavalizados e/ou grotescos no todo da série. Um dos resultados da pesquisa aponta para a existência desses elementos como acessórios na composição temática da narrativa seriada e nos levou a refletir sobre questões de cunho mercadológico que envolvem a temática da série e a emissora que a produziu, a HBO inc., bem como sobre o papel desempenhado pela mulher em sua figurativização enquanto personagem e/ou em seu papel, maior ou menor, de realizadora da obra (direção, roteiro e produção).
Titre en anglais
The Carnivalization in Game of Thrones: a verbivocovisual study
Mots-clés en anglais
Game of Thrones
Bakhtin Circle
Carnivalization
Grotesque
Verbivocovisual language
Resumé en anglais
This master's dissertation aims to understand how the popular culture symbology of the Middle Ages and the Renaissance, more specifically the carnivalization and the grotesque, studied by the Russian researcher Mikhail Bakhtin (1963;1965), is constructed through the verbivocovisual language within the North American television series Game of Thrones. In addition, we seek to verify how these elements integrate the series' architectonic. In order to do this, our theoretical foundation is based on the studies of the Bakhtin Circle, as well as on cinema and audiovisual theories. Methodologically, in order to achieve such objectives, we observed "the frameworks", "the background sound", understood as any and all sounds that accompany and enhance the narrative sense of the verbal and the visual, and, finally, "the dialogues", which are the interactions between the characters, through subtitles in Portuguese. In our analyzes we used ELAN, a free software. So we could more accurately examine the verbal, vocal and visual dimensions, both separately and in interaction. Thus, it was possible to verify the presence of the symbolisms of popular culture in the three dimensions of the work and to identify how one dimension in interaction with the others can contribute to the construction of carnivalized and / or grotesque meanings in the whole series. One of the research results points to the existence of these elements as accessories in the thematic composition of the serial narrative and led us to reflect on issues of a marketing nature that involves the series theme and the broadcaster that produced it, HBO inc., as well as on the role played by the woman in her figurativization as a character and / or in her role, greater or lesser, as the work maker (direction, script and production).
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2020-07-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.