• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-01072022-191300
Document
Author
Full name
Bárbara Bezerra de Santana Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Almeida, Manoel Mourivaldo Santiago (President)
Marengo, Sandro Marcio Drumond Alves
Queiroz, Rita de Cássia Ribeiro de
Silva, Vivian Batista da
Title in Portuguese
A edição didática pelo prisma filológico: as crônicas de Rubem Braga em livros didáticos de língua portuguesa
Keywords in Portuguese
Crítica Textual
Crônicas
Livro didático
Rubem Braga
Abstract in Portuguese
O objetivo principal empreendido nesta tese foi analisar, pelo viés filológico, o processo de transmissão das crônicas de Rubem Braga em livros didáticos de Língua Portuguesa. Para tanto, ancorou-se nos parâmetros metodológicos da Crítica Textual, realizando adaptações tendo em vista as idiossincrasias do material analisado. O corpus é composto por 14 crônicas selecionadas em livros didáticos de Língua Portuguesa, aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático dos anos de 1999, 2002 e 2005, das quatro séries do Ensino Fundamental II. A partir do exercício de cotejo entre testemunhos, realizou-se o levantamento das variantes, as classificando de acordo com a tipologia aristotélica - a saber: omissão, adição, substituição e alteração da ordem. Através da análise dos casos, relacionando com o contexto de produção, publicação e circulação do corpus, buscou-se levantar as prováveis motivações para as variantes encontradas e refletir acerca de suas naturezas e das interferências que possam exercer numa análise crítico-literária. Constatou-se, então, que o contexto discursivo do livro didático de Português como um todo contribui para a existência de variantes textuais e a análise empreendida gerou como resultado a percepção de que existem diversas motivações para a produção dessas variantes, o que justifica o uso da expressão Edição Didática para definir textos de terceiros transcritos em materiais que visem o ensino.
Title in English
The didatic edition through a philological prism: Rubem Braga's chronicles in portuguese language textbooks
Keywords in English
Chronicles
Rubem Braga
Textbook
Textual Criticism
Abstract in English
The main objective of this thesis is to analyze, through a philological approach, the process of transmission of Rubem Braga's chronicles in Portuguese language textbooks. To do so, it is anchored on the methodological parameters of Textual Criticism, making adaptations taking into account the idiosyncrasies of the material analyzed. The corpus is composed of 14 chronicles selected from Portuguese Language Textbooks, approved by the National Textbook Program for the years 1999, 2002 and 2005, of the four grades of Elementary School II. From the exercise of comparison between testimonials, a survey of the variants was carried out, classifying them according to the Aristotelian typology - namely: omission, addition, substitution and alteration of the order. Through the analysis of the cases, relating them to the context of production, publication, and circulation of the corpus, we tried to raise the probable motivations for the variants found and reflect about their nature and the interference they may have in a critical-literary analysis. It was noticed, then, that the discursive context of the Portuguese textbook as a whole contributes to the existence of textual variants and the analysis undertaken generated as a result the perception that there are several motivations for the production of these variants, which justifies the use of the term Didactic Edition to define texts from third parties transcribed in materials aimed at teaching.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.