• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-27022020-145228
Document
Author
Full name
Priscila Lima Pirini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Souza, Paulo Chagas de (President)
Ferrari, Lilian Vieira
Scher, Ana Paula
Souza, Janderson Luiz Lemos de
Title in Portuguese
Construções experienciais dativas em georgiano e outras línguas: uma análise sob o olhar da Linguística Cognitiva
Keywords in Portuguese
Construções dativas
Dativo
Georgiano
Gramática cognitiva
Linguística cognitiva
Morfossintaxe
Verbos psicológicos
Abstract in Portuguese
O objeto de estudo deste trabalho compreende construções experienciais (abarcando, em particular, eventos emocionais, de sensação física, de cognição e percepção) em que o experienciador do evento é marcado com o caso dativo. No georgiano, uma língua falada no sul do Cáucaso e foco principal de análise, esse fenômeno é pervasivo. Assim, uma sentença como 'Os garotos amam a menina' seria equivalente em georgiano a 'bich'-eb-s (garoto-PL-DAT) uqvar-t (amar-PL.DAT) gogona (menina.NOM)', em que o estímulo ocorre no caso nominativo e o experienciador no caso dativo, este último acionando concordância de plural no verbo através do sufixo -t. A partir da observação desse fenômeno, principalmente na língua georgiana e sincronicamente, busca-se explicar a natureza desse tipo de marcação distintiva por meio da caracterização do processo de significação codificado por essas construções. Para tanto, adotamos a perspectiva da Linguística Cognitiva (em particular, a Gramática Cognitiva de Langacker (1987; 1991; 2008)) que vai trazer, dentre outras, as noções fundamentais de metáfora, construal, polissemia e categorização com limites difusos para a descrição e compreensão do significado das expressões, entendidas como pareamentos de forma (fonológica) e significado. Do objetivo primeiro de descrever as construções dativas experienciais em georgiano a partir de seu significado, pretende-se chegar ao objetivo mais amplo de lançar luz sobre a forma como conceitualizamos eventos experienciais nas línguas. Dessa forma, na medida do possível, um esforço será feito ao longo de todo este trabalho para trazer dados de outras línguas de famílias diversas (e também diacrônicos quando encontrados), já que acreditamos que uma perspectiva tipológica, através da observação de semelhanças e diferenças, é de suma importância para o enriquecimento e aprofundamento do entendimento de como eventos experienciais são conceitualizados e codificados linguisticamente.
Title in English
Experiential Dative Constructions in Georgian and other languages: an analysis under the framework of Cognitive Linguistics
Keywords in English
Cognitive grammar
Cognitive linguistics
Dative
Dative constructions
Georgian
Morphosyntax
Psychological verbs
Abstract in English
The object of study of this work comprises experiential constructions (covering, in particular, emotion events, physical sensations, cognition and perception events) whose experiencer occurs in the dative case. In Georgian, a language spoken in the South Caucasus and the main focus of analysis, this phenomenon is pervasive. Thus, a sentence such as 'The boys love the girl' would be in Georgian 'bich'-eb-s (boy-PL-DAT) uqvar-t (love-PL.DAT) gogona (girl.NOM)', the stimulus appearing in the nominative case and the experiencer in the dative case which triggers plural agreement in the verb through the suffix -t. From the observation of this phenomenon, mainly in the Georgian language and synchronically, we seek to explain the nature of this type of distinctive marking through the characterization of the meaning process coded by these constructions. For this purpose, we adopt the perspective of Cognitive Linguistics (in particular, Langacker's Cognitive Grammar (1987; 1991; 2008)) which brings, among others, the fundamental notions of metaphor, construal, polysemy and categorization with fuzzy boundaries for the understanding and description of the meaning of expressions, conceived as pairings of (phonological) form and meaning. From this first objective of describing experiential dative constructions in Georgian through their meaning, it is intended to arrive at the broader objective of shedding light on how we conceptualize experiential events. Thus, as far as possible, an effort will be made throughout this work to bring data from other languages (and also diachronic) of different language families, as we believe that a typological perspective, observing similarities and differences, is of great importance for enriching and deepening the understanding of how experiential events are conceptualized and linguistically coded.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-02-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.