• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-20072022-161147
Document
Author
Full name
Leonardo Zeine Mendes de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Santos, Marcello Modesto dos (President)
França, Aniela Improta
Lopes, Marcos Fernando
Maia, Marcus Antonio Rezende
Title in Portuguese
As estruturas mentais de redes temáticas verbais: evidências experimentais de um estudo psicolinguístico
Keywords in Portuguese
Ciências Cognitivas
Psicolinguística
Sintaxe
Abstract in Portuguese
Avaliamos, através de um experimento de psicolinguística, o processamento de estruturas verbais em três componentes sintáticos: seleção categorial (c-seleção), número de argumentos e seleção lexical (quais as preposições os verbos selecionam, o que chamamos de l-seleção). De maneira geral, procura-se compreender de que maneira as restrições selecionais são satisfeitas durante a compreensão em tempo real de um estímulo auditivo. Numa tradição de estudos que tentam avaliar a pertinência das observações da linguística aos modelos de cognição humana, tenta-se delimitar quais elementos da descrição formal estão presentes na compreensão em tempo real de frases. Por uma série de razões históricas, como iremos discutir, se faz necessário estabelecer de quais generalizações sintáticas parte o processamento humano para que os significados das frases sejam compreendidos, numa tentativa de aproximar as ciências cognitivas das teorias formais da língua. Os estímulos que usamos nos experimentos são frases com disfluências de discurso como "Eu gosto ahn simpatizo daquele menino", em que os verbos anterior e posterior à correção têm exigências selecionais distintas a serem processadas: dizemos comumente "Eu simpatizo com aquele menino" e "Eu gosto daquele menino". Veja que o verbo com seleções satisfeitas neste caso da sentença com disfluência é gostar e não simpatizar, o que deixa a sentença, a rigor, agramatical. Por isso, se a presença do verbo anterior influenciar o julgamento final de gramaticalidade, como temos observado, podemos dizer que algo da estrutura do verbo, neste caso, a seleção da preposição "de" persiste na memória do ouvinte a despeito da correção. A intenção de, por meio da disfluência, superpor duas redes argumentais na memória de trabalho do ouvinte é precisamente verificar a interação entre elas durante o processamento numa tentativa de se delimitar o que é uma representação verbal na mente de um ouvinte.
Title in English
The mental structures of verbal thematic grids: experimental evidences of a psycholinguistic study
Keywords in English
Cognitive Sciences
Psycholinguistics
Syntax
Abstract in English
We evaluate, through a psycholinguistic experiment, the processing of verbal structures regarding three syntactic components: categorial selection (c-selection), number of arguments and lexical selection (which prepositions are selected by the verbs, what we called l-selection). We aim to understand how verb's selectional restrictions are fulfilled in real time processing of an acoustic stimulus. Under a tradition of studies that try to evaluate the how informative can be formal linguistics to models of human cognition, we try to delimitate which elements of formal description of human language play a role in sentence comprehension. For a variety of historical reasons, as we will discuss, it is necessary to establish on which syntactic generalizations the human parsing leans so meanings can be conveyed, as an attempt to reapproximate cognitive sciences to formal theories of language. Our experiments' stimuli are disfluent sentences such as "I like uhh sympathize that boy", in which the verbs before and after the repair have different selectional restrictions to be processed: we normally say "I sympathize with that boy" and "I like that boy". Notice that the verb with its restrictions satisfied, in that case, is the verb to like, not to sympathize, what makes the sentence, strictly speaking, agrammatical. So if the presence of the verb before the disfluency affects the grammaticality judgment of the entire sentence, as we have been observed, we can say that something of verbal structure, in this case, the categorial selection of the verb, lingers in the informant memory regardless of the repair. The intention to, by the disfluency's effect, overlay two argument structures in the working memory of informants is to precisely investigate the interaction between them during online processing, as a way of trying to delimitate what is a verbal representation in the human mind.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-07-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.