• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-19012021-204846
Document
Author
Full name
Ricardo Akira Sanoki
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Pietroforte, Antonio Vicente Seraphim (President)
Chinen, Nobuyoshi
Corrêa, Thiago Moreira
Luyten, Sonia Maria Bibe
Title in Portuguese
A significação no desenho: linguagem e semiótica
Keywords in Portuguese
Desenho
História em Quadrinhos
Ilustração
Linguística
Semiótica Visual
Abstract in Portuguese
O objetivo desta tese é estudar como a significação ocorre no desenho, para isso utilizamosteorias das Artes Visuais, da Gestalt, da Lingúistica e da Semiótica Francesa. No início dotrabalho, no capítulo 1, fazemos um estudo histórico-comparativo entre as diversas maneirasque artistas e pesquisadores definem o que é desenho. Longe de existir apenas uma definiçãoque consiga abarcar todas as suas utilizações, o desenho como desígnio é um fator crucialpara as artes visuais, pois o desenho vai muito mais além do que representar o que os olhospodem ver. Nosso trabalho é voltado para os estudantes de artes visuais que gostam dedesenhar, portanto não há a necessidade de conhecimento prévio de história da arte nem desemiótica. Além de várias teorias que a auxiliam a analisar e entender melhor ofuncionamento do desenho - o como ele diz o que ele diz - são abordados questões da criaçãodo desenho, pois muitos dos autores consultados são artistas e falam muito sobre o ato decriação. Utilizando a Semiótica Francesa como alicerce de nossa pesquisa fazemos trêspropostas principais: comparar língua e desenho; um percurso gerativo do sentido no desenho;uma tipologia dos desenhistas. Essas três propostas estão no capítulo 2. Todas essas propostasvisam uma ampliação do que é o desenho e de como ele atua em nossa sociedade.
Title in English
The signification in the drawing: language and semiotics
Keywords in English
Comics
Drawing
Illustration
Linguistics
Visual Semiotics
Abstract in English
The purpose of this thesis is to study how signification occurs in drawing, for this we usetheories of Visual Arts, Gestalt, Linguistics and French Semiotics. At the beginning of thepaper, in chapter 1, we make a historical-comparative study of the various ways that artistsand researchers define what drawing is. Far from this being only one definition that canencompass all of its uses, design as a design is a crucial factor for the visual arts, as thedrawing goes far beyond representing what the eyes can see. Our work is aimed at students ofvisual arts who like to draw, so there is no need for prior knowledge of art history orsemiotics. In addition to several theories that help her to analyze and better understand theworkings of drawing - as it says what it says - issues of drawing design are addressed, sincemany of the authors consulted are artists and talk a lot about the act of creation. Using FrenchSemiotics as the foundation of our research we make three main proposals: compare languageand design; a generative path of meaning in drawing; a typology of designers. These threeproposals are in chapter 2. All these proposals aim at an expansion of what drawing is andhow it works in our society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-01-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.