• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2013.tde-04042013-125624
Document
Author
Full name
Marina Maluli César
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Tatit, Luiz Augusto de Moraes (President)
Monteiro, Ricardo Nogueira de Castro
Taille, Elizabeth Harkot de La
Title in Portuguese
O tempo na interpretação musical: uma escuta tensiva
Keywords in Portuguese
Escuta
Interpretação musical
Ritmo
Tempo
Tensividade
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como fundamentação teórica a semiótica de linha francesa e seus recentes desenvolvimentos tensivos. Tomamos como objeto de nosso estudo as variações de ritmo e andamento presentes em um texto sonoro, pela abordagem do plano de expressão musical. O objetivo deste trabalho consiste em compreender como tais possibilidades discursivas se articulam durante a realização da obra por um intérprete, a partir das indicações presentes na partitura. Após considerações iniciais sobre o texto e o intertexto musical, cuja finalidade é determinarmos o modo como estas potencialidades são manifestadas, consideramos o tempo em diferentes níveis segundo Gérard Grisey (1987, 2004, 2008) e Messiaen (1996, 1995, 1994). Em um segundo momento, buscamos articular os diferentes tipos de escuta segundo Schaeffer (1966) e Greimas (2008) ao considerar o ouvir como um fazer, o qual requer a aquisição de competências para tal. Partiremos da noção de ritmo em uma perspectiva fundamentada na semiótica tensiva em considerações sobre este tema propostas por Greimas e Courtés (1986), Valéry (2007), Zilberberg (1990, 1996, 2001, 2011) e Tatit (1998, 2010b). Finalmente, com apoio dos estudos sobre temporalidade realizados por Zilberberg e dos desenvolvimentos propostos por Tatit, empreendemos uma análise de seis interpretações de dois Noturnos de Chopin, sendo duas do opus 15 n. 3 e quatro do opus 27 n. 2, tendo como parâmetro de comparação o uso do tempo rubato durante as performances musicais. Nosso objetivo foi então estabelecer algumas diretrizes para se compreender os mecanismos de construção do sentido que resultam nos enunciados característicos do discurso musical, segundo as intenções de cada intérprete.
Title in English
Time and musical performance: a tensive hearing
Keywords in English
Hearing
Musical performance
Rhythm
Tempo
Tensivity
Abstract in English
The theoretical foundation of this work is based on the French line semiotics and its recent developments in tensivity theory. Our object of study is the variations of rhythm and tempo present in a sound text by approaching the plan of musical expression. The objective of this work is to understand how different performers articulate such discursive possibilities during the musical interpretation, based on the indications present in the music score. After initial considerations about the text and intertext in music, which purpose is to determine how these potentialities are manifested, we consider the time in different levels according to essays by Gérard Grisey (1987, 2004, 2008) and Messiaen (1996, 1995, 1994). In a second moment we seek to articulate the different types of listening as discussed in studies conducted by Schaeffer (1966) and Greimas (2008). From these studies we define hearing as the act of doing, which requires the acquisition of skills to do so. This way we base this study on the notion of rhythm according to a perspective grounded in tensive semiotics found in previous work by Greimas and Courtes (1986), Valéry (2007), Zilberberg (1990, 1996, 2001, 2011) and Tatit (1998, 2010b). Finally, based on studies about temporality conducted by Zilberberg and further developments proposed by Tatit, we have analyzed six performances of two Nocturnes by Chopin (two performances of opus 15 n. 3 and four other performances of opus 27 n. 2). During the analysis we compared the use of rubato time in the musical performance. The goal was to establish some guidelines to understand the mechanisms that underlies the construction of meaning which ultimately result in the characteristic enunciation of a musical discourse defined by the intentions of each performer.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-04-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.