• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-28022020-175445
Document
Auteur
Nom complet
Luiz Guilherme Burlamaqui Soares Porto Rocha
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Campos, Flavio de (Président)
Florenzano, Jose Paulo
Hollanda, Bernardo Borges Buarque de
Melo, Victor Andrade de
Titre en portugais
A dança das cadeiras: a eleição de João Havelange à presidência da FIFA (1950-1974)
Mots-clés en portugais
Desenvolvimento
Ditadura civil-militar
FIFA
Guerra Fria
João Havelange
Resumé en portugais
Em 1974, o brasileiro João Havelange foi alçado à presidência da FIFA numa eleição em dois turnos contra o então presidente da entidade, Stanley Rous. Construindo uma aliança com os países do denominado Terceiro Mundo Ásia, Oriente Médio e África , a vitória do dirigente brasileiro causou espanto na imprensa internacional da época. Na narrativa do dirigente, a campanha é descrita como uma odisseia particular na qual o protagonista cruza dois terços do mundo na tentativa de angariar votos e desafiar o status quo institucional da entidade. Defendese que esta eleição pode ser pensada como um evento histórico dotado de significação social. Aqui, a eleição se configura como uma janela política a partir da qual se radiografa a dinâmica internacional em um dado momento da Guerra Fria, em particular, a compreensão dos limites e das possibilidades da agência de países periféricos neste momento. O papel ativo que o Estado civil-militar e segmentos da sociedade civil brasileira detiveram na arquitetura da campanha indica a existência de um projeto político em torno da candidatura. Nesta trilha, este trabalho busca compreender quais os atores sociais envolvidos, como se deu o processo de formação das redes e que agentes políticos estiveram diretamente envolvidos na campanha.
Titre en anglais
Musical Chairs - Joáo Havelange election to FIFA presidency, 1950-1974
Mots-clés en anglais
Cold War
Development
FIFA
João Havelange
Military dictatorship
Resumé en anglais
In 1974, the Brazilian sports official João Havelange was elected FIFA's president in a tworound election, defeating the incumbent Stanley Rous. The upset, often attributed to a successful alliance with Asia, the Middle East and Africa, what at the time was referred to as the Third World surprised observers everywhere. The story told by Havelange himself describes a private odyssey in which the protagonist crisscrosses two thirds of the world canvassing for votes and challenging the institutional status quo. For many scholars, Havelange's triumph changed FIFA's (International Federation of Football Association) identity, gradually turning it into a global and immensely wealthy institution. Conversely, the election can be analyzed as a historically relevant event of social significance. It can be thought of as a political window by means of which the international dynamic of a specific moment in the Cold War can be perceived, especially the limitations and potentialities of the agency available to periphery countries at that time. The active role played by the military dictatorship and by segments of Brazilian civil society in the making of the campaign indicates the existence of a political project revolving around Havelange's candidacy. In this regard, this project seeks to understand which actors were involved in the election, how networks were shaped: and which political agents were directly engaged in the campaign.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2020-02-28
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.