• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.8.2015.tde-16072015-115908
Document
Author
Full name
Renata Pellaes Corrêa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Fernandes, Antonia Terra de Calazans (President)
Bittencourt, Circe Maria Fernandes
Mello, Paulo Eduardo Dias de
Title in Portuguese
O processo de construção curricular da informática educativa na rede municipal de São Paulo de 1989-2010
Keywords in Portuguese
História da educação
História do currículo
Informática educativa
Abstract in Portuguese
O objetivo desta pesquisa foi elaborar uma análise do processo de construção do currículo de Informática Educativa na rede municipal de ensino da cidade de São Paulo, procurando encontrar relações de ruptura e continuidade que o marcaram. Devido à ausência de trabalhos nessa linha buscou-se elaborar um panorama no qual tais relações fossem perceptíveis. Esse estudo justifica-se pela necessidade de compreender o modo pelo qual a Informática Educativa, tem se afirmado na Escola como um componente curricular fixo, uma forma específica de produção de saber, especialmente por sua metodologia. Os fundamentos teóricos que nortearam esta pesquisa foram basicamente as contribuições de André Chervel no campo das Disciplinas escolares e de Ivor Goodson no campo da teoria e história do currículo. Foram utilizados como fontes documentais a legislação municipal referente à Informática Educativa, relatórios e apostilas produzidos pela Secretaria Municipal de Ensino de São Paulo. A análise da documentação permitiu perceber que a história da Informática Educativa, como componente curricular no ensino municipal, pode dividir-se em três momentos distintos: o período do Projeto Gênese, de 1989 à 1992, caracterizado pela utilização da Linguagem LOGO como eixo das atividades e pelo viés popular da gestão de Luiza Erundina. O período seguinte, de 1993 à 2000, caracterizado pela normatização do projeto de Informática Educativa, com sua regulamentação por meio de decreto em 1994. Um terceiro período, de 2001 à 2010, marcado por uma ampliação exponencial da importância dada à Internet como meio de pesquisa, comunicação e publicação de atividades.
Title in English
The process of educational informatics curriculum construction in São Paulo municipal schools (1989-2010)
Keywords in English
Educational informatics
History of curriculum
History of education
Abstract in English
This research aim is to analyze the process of Educational Informatics Curriculum construction in São Paulo Municipal Schools, searching for its relations of rupture and continuity. Due to the absence of this kind of studies, it was intended to create a comprehensive presentation of this process. This studys relevance is the necessity of understanding how Educational Informatics has been becoming part of the schools regular curriculum. This research theoretical basis were the contributions of Andre Chervel, in the history of school disciplines area, and, Ivor Goodsons works about Curriculums history and theory. The analysis was produced from documents as municipal legislation, official reports and booklets. It was possible to divide the Educational Informatics history in three distinct periods: from 1989 to 1992, is the time of Projeto Geneses. The next period, from 1993 to 2000, was characterized by the regulation of the educational informatics. The rising of the Internet as the main resource to search, communicate and publish activities marked the last period, from 2001 to 2010.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-07-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.