• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-11112020-184444
Document
Author
Full name
Tânia Gomes Mendonça
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Soares, Gabriela Pellegrino (President)
Beltrame, Valmor
Raffaini, Patricia Tavares
Villaça, Mariana Martins
Title in Portuguese
Entre os fios da história: uma perspectiva do teatro de bonecos no Brasil e na Argentina (1934-1966)
Keywords in Portuguese
América Latina
Escola Nova
História da Infância
Teatro de Bonecos
Abstract in Portuguese
Esta Tese almeja construir uma análise conectada e comparada de aspectos da história do teatro de bonecos do Brasil e da Argentina entre os anos de 1934 a 1966, tendo como enfoque a prática desta linguagem cênica voltada ao público infantil. Parte-se da premissa de que este teatro de títeres criado especialmente para as crianças possui estreita relação com o movimento da Escola Nova, tanto no caso argentino como no brasileiro. No entanto, reconhece-se que o escolanovismo foi estruturado à margem dos projetos pedagógicos estatais na Argentina, enquanto, no Brasil, o mesmo ideário conformou políticas públicas educacionais a partir dos anos 1920, o que denota uma ligação distinta entre o Estado e o teatro de bonecos argentino e o teatro de títeres brasileiro e o governo nacional. A fim de estabelecer as conexões e comparações entre ambos os países, foram consideradas, em primeiro lugar, as trajetórias de Helena Antipoff, psicóloga russa radicada no Brasil, a qual foi a principal representante dos primeiros cursos de teatro de bonecos conhecidos do território brasileiro, e de Javier Villafañe, um dos mais influentes divulgadores da arte dos títeres na Argentina e em toda a América Latina. Em seguida, desenvolve-se uma análise comparada entre os livros e artigos sobre o teatro de bonecos voltados à educação das crianças no Brasil e na Argentina, a partir da ênfase no escolanovismo. A relação entre a dramaturgia para títeres e as concepções de infância imbuídas nas tramas das peças para as crianças também é considerada no capítulo seguinte, assim como, posteriormente, é tecida uma comparação entre três projetos de teatro de bonecos sustentados com verbas públicas, sendo dois deles localizados no Brasil e um na Argentina. Por fim, problematiza-se a vinculação entre os bonequeiros e a escrita de autobiografias em ambas as nações, refletindo sobre a construção de uma identidade individual e histórica dos artistas a partir da estruturação destas memórias. A Tese lança luz, sobretudo, à marginalidade e/ou conformidade com a conjuntura política e social dos diversos projetos de teatro de bonecos voltados ao público infantil no Brasil e na Argentina, estruturando uma reflexão sobre o fazer artístico para as crianças neste momento histórico (1934-1966) no qual tal faixa etária passa a ganhar especial relevância tanto para os projetos públicos (sobretudo educacionais) como para iniciativas de instituições privadas e de sujeitos/coletivos autônomos.
Title in English
Among the strings of history: a perspective of puppet theater in Brazil and Argentine (1934-1966)
Keywords in English
Childhood History
Escola Nova
Latin America
Puppet Theater
Abstract in English
This thesis aims at building a connected and compared analysis of aspects of the history of puppet theater in Brazil and in Argentina between the years 1934-1966, focusing on the practice of such scenic language intended for children. We start from the premise that this puppet theater created especially for children has a close relationship with the Escola Nova movement, in the Argentine context as well as in the Brazilian. However, it is recognized that escolanovismo was structured on the fringes of state pedagogical projects in Argentina, while in Brazil, the same ideology conformed public educational policies from the 1920s onwards, which denotes a distinct connection between the State and the Argentine puppet theater and between the Brazilian puppet theater and the national government. In order to establish the connections and comparisons between these countries, we took in consideration the trajectories of both Helena Antipoff, a Russian psychologist who stablished herself in Brazil and was the main representative of the first puppet theater courses known in her new country, and Javier Villafañe, one of the most influential promoters of puppet art in Argentina and in all Latin America. Then, we develop a comparative analysis of books and articles on puppet theater aimed at the education of children in Brazil and Argentina, with emphasis on escolanovismo. In the next chapter, we take in consideration the relationship between puppet dramaturgy and childhood conceptions imbued in the plots of plays for children, later, we compare three puppet theater projects supported by public funds, two in Brazil and one in Argentina. Finally, we problematize the connection between the puppeteers and the writing of autobiographies in both nations, reflecting on the construction of an individual and historical identity of the artists based on the structuring of these memoirs. The thesis sheds light mainly on the marginality and/or conformity with the political and social conjuncture of the various puppet theater projects aimed at children in Brazil and in Argentina, structuring a reflection on artistic making for children in this historic moment (1934-1966) in which this age group starts to gain special relevance both for public projects (especially the educational ones) and for initiatives of private institutions and autonomous subjects/collectives.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-11-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.