• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-07082023-111131
Document
Author
Full name
Victória Larissa Ribeiro dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Souza, Marina de Mello e (President)
Rovai, Marta Gouveia de Oliveira
Silva, Salomão Jovino da
Wissenbach, Maria Cristina Cortez
Title in Portuguese
Nós atravessamos os caminhos para curimbá: transculturação, objetos biográficos e relações de gênero nas experiências religiosas de curimbeiros/as umbandistas em três terreiros paulistas
Keywords in Portuguese
Cultura Material
Objetos Biográficos
Relações de Gênero
Transculturação
Umbanda
Abstract in Portuguese
Essa dissertação tem como objetivo compreender como as experiências umbandistas ligadas à curimba estão atravessadas pela transculturação, pelos objetos biográficos e pelas relações de gênero. Para isso recorro à historiografia já escrita sobre o tema, ao alicerce da história oral e ao trabalho de campo, por meio do qual foram investigadas as especificidades de três terreiros paulistas: Templo de Umbanda Caboclo Pena Branca no município de Taubaté/SP, Templo da Estrela Verde em Jacareí/SP e Templo Amor e Caridade Pena Verde na capital de São Paulo. Como nas giras da umbanda, dividi essa análise em linhas de trabalho. Abro os caminhos apresentando os terreiros frequentados e os narradores em sua tradição, acolhimento e irmandade. Na primeira linha, procuro entender a umbanda como uma religião em travessia que interage com diferentes matrizes religiosas através de um processo transcultural, combinando principalmente elementos centro-africanos. Na segunda disserto sobre a curimba, em particular os tambores e agogôs entoados nela, fundamentais no percurso de negociações e sonoridades dentro dos terreiros que foram abordados enquanto objetos biográficos relacionados às experiências de agenciamento. Na terceira, procurei perceber como as relações de gênero, as identidades e os corpos são revividos pelo conceito de experiência do vivido e das teorias sobre corporeidade na umbanda. Finalizo com as entrevistas transcriadas dos narradores. Nessa pesquisa destaco apenas uma de inúmeras possibilidades que aparecem nas entrevistas, entendendo, principalmente, como a curimba nos terreiros instiga a ouvir histórias permeadas de espiritualidade.
Title in English
We crossed the ways to curimbá: transculturation, biograpfical objects and gender relations in the religious experiences of curimbeiros/as umbandistas in three terreiros in São Paulo
Keywords in English
Biographical Objects
Gender Relations
Material Culture
Transculturation
Umbanda
Abstract in English
This dissertation aims to understand how the umbanda experiences transmitted to Curimba are crossed by transculturation, by biographical objects and by gender relations. For this, I resort to the historiography already written on the subject, to the foundation of oral history and to fieldwork, through which the specificities of three terreiros in São Paulo were investigated: Templo de Umbanda Caboclo Pena Branca in the municipality of Taubaté/SP, Templo da Estrela Verde in Jacareí/SP and Templo Amor e Caridade Pena Verde in São Paulo. As in the umbanda tour, dividing this analysis into lines of work. I open the way by presenting the frequented terreiros and the narrators in their tradition, welcome and brotherhood. In the first line, I try to understand umbanda as a crossing religion that interacts with different religious matrices through a transcultural process, combining mainly Central African elements. In the second dissertation on curimba, in particular the drums and agogôs sung in it, fundamental in the path and sounds within the terreiros, will be observed as biographical objects related to agency experiences. In the third, I tried to understand how gender relations, identities and bodies are revived by the concept of lived experience and theories about corporeity in umbanda. I conclude with the transcribed interviews of the narrators. In this research, I highlight just one of the countless possibilities that appear in the interviews, understanding, mainly, how the curimba in the terreiros instigates to listen to stories permeated with spirituality.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-08-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.