• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-04102017-183204
Document
Author
Full name
Eva Aparecida dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Fernandes, Antonia Terra de Calazans (President)
Bittencourt, Circe Maria Fernandes
Junqueira, Carmen Sylvia de Alvarenga
Title in Portuguese
Livros escolares diferenciados para indígenas
Keywords in Portuguese
Escolarização indígena
Livro diferenciado
Livro indígena
Material didático
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa tem como tema os livros escolares diferenciados produzidos para as escolas indígenas brasileiras, entre os anos de 1944 e 2015. A metodologia utilizada consistiu no levantamento dos materiais didáticos em acervos de bibliotecas, laboratórios de pesquisas, organizações não governamentais. Os livros identificados foram classificados, considerando as instituições envolvidas na produção, o ano de publicação, o gênero e a disciplina. Para melhor entendimento dessa produção, foi realizada pesquisa a respeito da história de algumas das instituições responsáveis pela confecção desses materiais. Foram também realizadas entrevistas com professores, pesquisadores e profissionais ligados a diferentes esferas que tivessem envolvimento com a produção das publicações. Foram ainda selecionados alguns para um olhar analítico que favorecesse reconhecer suas especificidades. Com os dados foi possível verificar quais propostas pedagógicas os materiais apresentavam e as mudanças que ocorreram na educação voltada para as populações indígenas através dos livros produzidos nesses setenta e um anos.
Title in English
School books differentiated for Indigenous
Keywords in English
Book differenced
Couseware
Indigenous book
School education
Abstract in English
The present research has with theme the school books differentiate make for in the school Brazilian indigenous, between years in the 1944 and 2015. The methodologic usable consist in the survey in the didactics material library collections, research laboratories, organizations nor governmental. The books identified went classified, consider the years in the publication, the type and the discipline. For best understanding this production, went carry research the respect in the history in the some in the institutions responsible for confection these materials. Went too carrys interview with teachers, researchs and professions call the different spheres what held involvement with the production in the publications. Went still selected some for the to look analytic what benefit recognize your specificities. With the dices was possible check what arise in to education turned for the populations indigenous across in the books produced in those seventy-one years.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-10-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.