• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2023.tde-22112023-191731
Document
Author
Full name
Maria Angela Raus
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Glezer, Raquel (President)
Ikeda, Flavia Suzue de Mesquita
Albieri, Sara
Silva, Diana Mendes Machado da
Title in Portuguese
O espetáculo contemporâneo: a ficção seriada audiovisual e sua circulação (Brasil, México, Turquia)
Keywords in Portuguese
Dizi
Economia da Cultura
História do Tempo Presente
Séries
Telenovela
Abstract in Portuguese
O trabalho apresentado é uma pesquisa sobre Economia da Cultura e História do Tempo Presente. Tem como objeto de estudo a circulação da ficção seriada audiovisual, nacional e estrangeira, a partir da observação de produções originárias do Brasil, do México e da Turquia. Essas produções podem apresentar formatos e nomenclatura diversos, que se adequam a especificidades culturais dos países de origem, a demandas de mercado internas ou a demandas constituídas pelos mercados de exportação. São exemplos: telenovela, série, dizi, entre outros. A pesquisa apresenta características da produção de cada um dos três países selecionados e compara os perfis de produção desses países entre si. O Brasil e o México são países que há décadas produzem telenovelas, consagradas respectivamente pelas empresas Globo e TelevisaUnivision. A Turquia é uma indústria emergente, com forte estratégia expansionista e produção descentralizada entre várias empresas. No atual contexto de consumo de entretenimento em plataformas digitais, os produtos de ficção seriada audiovisual circulam amplamente, sendo comercializados em eventos internacionais especializados em conteúdos audiovisuais. A pesquisa usa como fontes produções dos países citados, divididas em três formas de circulação: 1) adaptação de outros produtos culturais (livros, filmes, radionovelas); 2) adaptação de roteiros ou remakes; 3) exportação de episódio ou obra finalizada. As fontes da pesquisa contemplam também veículos de mídia especializada em entretenimento e redes sociais. As observações e análises foram construídas com apoio de bibliografia sobre Comunicação, Estudos Culturais, História Digital e pesquisas sobre ficção seriada audiovisual, destacando a construção do objeto de estudo em meios acadêmicos.
Title in English
The contemporary spectacle: audiovisual serial fiction and its circulation (Brazil, Mexico, Türkiye)
Keywords in English
Culture Economy
Dizi
Present Time History
Telenovela
TV Series
Abstract in English
A research on Culture Economy and Present Time History, this work holds the objective of studying the running of the audiovisual serial fiction, produced both locally and abroad, by means of analysing productions from Brazil, Mexico and Türkiye. Such productions may present several kinds of formats and classifications, which are intended to match the cultural particularities of the countries of origin, as well as domestic and foreign demands related to export markets. Exemples: telenovelas, TV series. dizi, inter alia. This research presents production features of each of the three selected countries, comparing their distinct profiles. Brazil and Mexico have been producing telenovelas since decades, broadcast by Globo and TelevisaUnivision, respectively. Türkiye's emerging industry shows a strong expansionary strategy and decentralized production among several companies. Within the current context of entertainment on digital platforms, audiovisual serial products circulate intensely and are traded in international events of audiovisual content. The research resources are the audiovisual production of the three countries mentioned above, classified in three ways of circulation: 1) adaptation of other cultural products (books, films, radio serials); 2) adaptation of screenplays or remakes; 3) export of episodes or finished work. The research sources also cover specialized entertainment media and social networks. Observations and analyses were performed through bibliographic support on Communication, Culture Studies, Digital History and researches on audiovisual series fiction, highlighting the elaboration of the object of study within academia.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.