• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-13042021-193600
Document
Auteur
Nom complet
Joana Salem Vasconcelos
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Grespan, Jorge Luis da Silva (Président)
Secco, Lincoln Ferreira
Tinsman, Heidi Elizabeth
Vallejos, Rolando Eugenio Alvarez
Titre en portugais
"O lápis é mais pesado que a enxada": reforma agrária no Chile e pedagogias camponesas para transformação econômica (1955-1973)
Mots-clés en portugais
Chile
Paulo Freire
Pedagogia Camponesa
Reforma Agrária
Unidade Popular
Resumé en portugais
Esta tese investiga a história da reforma agrária no Chile a partir de um olhar dialético entre economia e cultura, sugerindo que as hierarquias de acesso à terra eram também hierarquias epistemológicas. No Chile de 1955, somente 7% dos proprietários controlavam 78% da superfície agrícola, enquanto o analfabetismo rural alcançava 60% da população adulta. Argumento que a concentração da terra e a exclusão educacional eram parte da mesma estrutura de dominação e acumulação capitalista dependente. A necessidade de transformação dessa estrutura ativou diversas iniciativas de educação camponesa que visavam formar novos sujeitos para nova agricultura. Entre 1955 e 1973, três projetos urbanos para transformação agrária entraram em confronto e disputaram hegemonia rural: a modernização tecnocrática; a reforma agrária estrutural democrata-cristã; e a revolução agrária da via chilena ao socialismo. As diferentes pedagogias camponesas para transformação econômica buscavam formar subjetividades produtivas (economias morais) apropriadas a distintos regimes de propriedade e trabalho. Tais pedagogias foram interpeladas por lutas, agências e experiências heterogêneas de um campesinato cada vez mais organizado. A presença de Paulo Freire no Chile (1964-1968) e sua influência nos organismos da reforma agrária é um componente-chave desta narrativa. Sustento que a reforma agrária iniciada em 1967 pelo governo da Democracia Cristã e acelerada pela Unidade Popular alterou estruturas agrárias e culturais em diferentes temporalidades, desestabilizando hierarquias sociais da terra e do conhecimento. Cada capítulo da tese possui um corpus documental próprio, com objetivo de narrar estratégias pedagógicas específicas para transformação agrária. A tese se baseia em fontes primárias de sete arquivos em três países (Chile, EUA, Brasil), entre os quais estão materiais didáticos, relatórios de educadores rurais, relatórios de pesquisadores para Fundação Ford e Rockefeller, documentos do Instituto de Educação Rural, do INDAP, da CORA, do FEES, do ICIRA, programas de cursos camponeses, transcrições de círculos de cultura com vozes camponesas, imagens utilizadas nas pedagogias freirianas, diversos veículos de imprensa, sessões parlamentares, atas de reuniões de organismos do agro, discursos presidenciais, documentos partidários, fotografias e mais de quarenta entrevistas de história oral.
Titre en anglais
"The pencil is heavier than the hoe": agrarian reform in Chile and peasant pedagogies for economic transformation (1955-1973)
Mots-clés en anglais
Agrarian Reform
Chile
Paulo Freire
Peasantry pedagogy
Popular Unity
Resumé en anglais
This PhD dissertation investigates the history of agrarian reform in Chile from a dialectical perspective between economics and culture, suggesting that the hierarchies of access to land were also epistemological hierarchies. In Chile of 1955, only 7% of landowners controlled 78% of the agricultural land, while rural illiteracy reached 60% of the adult population. I argue that land concentration and educational exclusion were part of the same structure of domination and dependent capitalist accumulation. The need to transform this structure triggered several peasant education initiatives that aimed to train new subjects for the new agriculture. Between 1955 and 1973, three urban projects for agrarian transformation clashed and disputed rural hegemony: technocratic modernization; Christian-Democratic structural agrarian reform; and the agrarian revolution from the Chilean road to socialism. The different peasant pedagogies for economic transformation sought to form productive subjectivities (moral economies) appropriate to distinct regimes of property and labor. Such pedagogies were challenged by struggles, agencies, and heterogeneous experiences of an increasingly organized peasantry. Paulo Freire's presence in Chile (1964-1968) and his influence on agrarian reform institutions is a key component of this narrative. I maintain that the agrarian reform initiated in 1967 by the government of Christian Democracy and accelerated by Popular Unity changed agrarian and cultural structures at different temporalities, destabilizing social hierarchies of land and knowledge. Each chapter of the thesis has its own documentary corpus, to narrate specific pedagogical strategies for agrarian transformation. The research is based on primary sources from seven archives in three countries (Chile, USA, Brazil), including teaching materials, reports from rural educators, reports from researchers to the Ford and Rockefeller Foundations, documents from the Institute of Rural Education, INDAP, CORA, FEES, ICIRA, peasant course programs, transcriptions of culture circles with peasant voices, images used in Freirean pedagogies, various press vehicles, parliamentary sessions, minutes of meetings of agricultural institutions, presidential speeches, party documents, photos and more than forty oral history interviews.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-04-13
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2021. Tous droits réservés.