• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2022.tde-24022023-133016
Document
Author
Full name
Fabiana Pegoraro Soares
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Ribeiro, Wagner Costa (President)
Carvalho, Marcos Bernardino de
Pereira, Diamantino Alves Correia
Zangalli Junior, Paulo Cesar
Title in Portuguese
Ordem ambiental internacional e educação ambiental: ODS e BNCC de Geografia – ensino fundamental, anos finais
Keywords in Portuguese
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Educação ambiental
Geografia escolar
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS)
Ordem Ambiental Internacional
Abstract in Portuguese
Tendo se iniciado há mais de um século, as discussões envolvendo a questão ambiental atravessaram diferentes momentos - da elite institucional ao popular, do conservacionismo ao desenvolvimento sustentável, do ambiente 'problema' às críticas ao modelo de sociedade predominante. Durante este período, surgiu uma ordem ambiental internacional, diversos movimentos ambientalistas floresceram e a educação ambiental passou a ser vista como um dos principais pilares para a conscientização e a mudança na relação entre sociedade e ambiente. Diante das preocupações que envolvem as diversas discussões e acordos ambientais internacionais, principalmente as ligadas à educação ambiental, este trabalho tem como objetivos analisar diferentes correntes da educação ambiental, sobretudo as adotadas institucionalmente, e como seus preceitos estão presentes na educação básica do Brasil, etapa do ensino fundamental - anos finais, por meio da BNCC de Geografia; avaliar os discursos da educação ambiental e examinar a presença dos ODS na Base; além de analisar a relação entre as habilidades propostas na BNCC e as diferentes correntes da educação ambiental, considerando as influências internacionais presentes. Como metodologia para atingir os objetivos propostos, foi realizado um trabalho de leitura e análise documental com base em textos, relatórios e declarações oficiais de organizações internacionais como o Banco Mundial, a UNESCO, a OCDE e o PNUMA; textos e artigos sobre desenvolvimento sustentável, educação ambiental e educação para a sustentabilidade; análise das propostas dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), da BNCC e de textos críticos a elas, e de publicações de autores reconhecidos que classificam a educação ambiental. A análise possibilitou a identificação dos avanços nas discussões internacionais sobre educação ambiental, até a discussão atual sobre educação para os ODS; a relação e a comparação entre as habilidades presentes na BNCC de Geografia e as correntes da educação ambiental; a identificação e discussão das tendências de educação ambiental na BNCC de Geografia; e a análise das influências dos discursos internacionais com relação à educação ambiental presentes na BNCC. Os resultados foram organizados em quadros que permitem a análise das tendências e lacunas do documento diante dessas correntes, bem como uma reflexão sobre os papeis da educação para os ODS e da Geografia enquanto componente curricular frente ao assunto, concluindo que os ODS, apesar de não estarem presentes na BNCC, podem ser utilizados como uma ferramenta para a associação dos temas intrínsecos à Geografia aos temas relacionados à educação ambiental, porém devendo ser realizado de forma intencional, racional e inteligente. Apesar de todas as discussões que permeiam o conceito de desenvolvimento sustentável e de todos os pontos de vista que envolvem a educação ambiental, educar de forma eficiente para que a cultura do consumo e da natureza como recurso deem espaço para a cultura de sustentabilidade e justiça ambiental é necessário e urgente.
Title in English
International environmental order and environmental education: SDG and BNCC for Geography – Brazilian Middle School
Keywords in English
Common National Curricular Standards (BNCC)
Environmental education
International Environmental Order
School Geography
Sustainable Development Goals (SDGs)
Abstract in English
For more than a century, the discussions involving environmental issues have gone through different moments - from the elite to the popular, from conservationism to sustainable development, from the 'problem' environment to the criticism of the prevailing society model. During that period, an international environmental order emerged, several environmental movements were raised, and environmental education came to be seen as one of the main pillars for awareness and change in the relationship between society and the environment. Owing to the concerns that involve the different discussions and international environmental agreements, mainly those related to environmental education, this work aims to analyze different currents of environmental education, especially those adopted institutionally; how their precepts are present in basic education in Brazil, at the middle school, through the Common National Curricular Standards (BNCC) for Geography; evaluate the discourses of environmental education and examine the presence of the SDGs at the BNCC; and analyze the relationship between the skills proposed in the BNCC and the different currents of environmental education, considering the international influences. The methodology used to achieve the proposed aims was based on systematic reading and document analysis, which included texts, reports and official declarations of international organizations, such as the World Bank, UNESCO, OECD and UNEP; texts and articles on sustainable development, environmental education and education for sustainability; and also on the analyses of the proposals for the Sustainable Development Goals (SDGs), of the text of BNCC and of texts critical to both, in addition of publications by recognized authors that classify environmental education. The analysis enabled to identify the advances in international discussions on environmental education, up to the current discussion on education for the SDGs; the relationship and comparison between the skills present in the BNCC for Geography and the currents of environmental education; the identification and discussion of trends in environmental education at the BNCC for Geography; and the analysis of the influences of international discourses in relation to environmental education present in the BNCC. The results were organized into tables that allow the analysis of trends and gaps in the BNCC in face of the currents of environmental education, as well a reflection on the roles of education for the SDGs and Geography as a curricular subject. As a conclusion, it can be stated that the SDGs, despite not being present at the BNCC, can be used as a tool for the association of themes which are intrinsic to Geography with themes related to environmental education, but they must be carried out in an intentional, rational and intelligent way. Despite all the discussions that involve the concept of sustainable development and all the points of view about environmental education, it is necessary and urgent to educate efficiently for the replacement of the culture of consumption and nature as a resource for a culture of sustainability and environmental justice.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-02-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.