• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-18022022-232152
Document
Author
Full name
Juberlândia Custódio Cabral
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Girotto, Eduardo Donizeti (President)
Alves, Gloria da Anunciação
Pugliese, Renato Marcon
Soares, Marcos de Oliveira
Title in Portuguese
A Geografia da Formação de Professores: da experiência freiriana ao Projeto de Valorização do Educador (PROVE)
Keywords in Portuguese
Formação de professores
Geografia
Paulo Freire
PROVE
Abstract in Portuguese
Nesta pesquisa, analisamos o Projeto de Valorização do Educador e Melhoria da Qualidade de Ensino (PROVE), projeto de formação continuada de professores, de inspiração freiriana, desenvolvido por um conjunto de unidades escolares da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo localizadas na Diretoria Regional de Ensino do M'Boi Mirim. A hipótese que norteou a pesquisa é que o PROVE produz uma geografia de formação de professores contra-hegemônica à lógica neoliberal que tem dominado as políticas educacionais nas últimas décadas no Brasil e, para tanto, analisamos os processos desenvolvidos no PROVE partir do contexto geográfico, em especial, da escala do lugar das unidades escolares e de seus sujeitos. Para o desenvolvimento da pesquisa, acompanhamos, durante dois anos letivos, as atividades de formação de professores no PROVE, em especial, os cursos e os seminários de integração. Além disso, realizamos entrevistas com docentes participantes do Programa, com o intuito de compreender as diferentes perspectivas que eles têm sobre os processos de formação de professores ali desenvolvidos e sua relação com o contexto geográfico. De maneira geral, o desenvolvimento da pesquisa possibilitou compreender que, se a formação docente hegemônica, assentada na perspectiva neoliberal, pressupõe um contínuo processo de alienação espacial dos diferentes sujeitos da educação, em uma dinâmica que reforça desenraizamentos e pouco diálogo com o contexto geográfico das unidades escolares, a formação que emerge do PROVE, por sua vez, reafirma a importância da geografia da escola enquanto elemento central na ressignificação das políticas educacionais e da formação/ação docente.
Title in English
The Geography from teacher's training: from Freire's experience to Projeto de Valorização do Educador (PROVE)
Keywords in English
Geography
Paulo Freire
PROVE
Teacher training
Abstract in English
In this master dissertation, we analyze the "Projeto de Valorização do Educador e Melhoria da Qualidade de Ensino (PROVE)", a project of continuous teacher training, inspired by Paulo Freire's philosophy, developed by many schools from the Municipal Education Secretary of São Paulo, located in the Regional Directory of M'Boi Mirim. The hypothesis that guided our study was that the geography developed by PROVE as a teacher's training works against the hegemonic neoliberal logic that have been dominant over the educational policies on the last few decades in Brazil. In this way, we analyze the developed process in PROVE from the geographic context and the place of the school unities and their actors. We also accompanied, for two school years, the activities in PROVE, like courses and integration seminars. Besides that, we interviewed docents that was engaged with the program, to try to understand the different perspectives that they have about their teacher training inside the project and their relationship with the geographic context. In general, the development of this dissertation allowed us to understand that, if the teacher formation is hegemonic, based on a neoliberal perspective, that presupposes a continuous process of space alienation from the different education actors, in a dynamic that increases the lost of your roots and also the connection with the school geographical context. The PROVE training promotes reasserts the importance of Geography in school to give a new meaning for the educational policies and teacher training.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-02-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.