• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-13082020-132634
Document
Author
Full name
João Lorandi Demarchi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Scifoni, Simone (President)
Christofoletti, Rodrigo
Kruppa, Sonia Maria Portella
Leal, Claudia Feierabend Baeta
Title in Portuguese
Referências culturais da escola, na escola: contribuições do Projeto Interação para a educação patrimonial
Keywords in Portuguese
Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Projeto Interação
Referências culturais
Abstract in Portuguese
Os anos 2000 assistiram a uma revisão do lugar da educação patrimonial dentro do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. As diretrizes estabelecidas para esse campo, a partir de então, foram no sentido de se afastar da metodologia apresentada pelo Guia Básico de Educação Patrimonial, em 1999, outrora estimulada pelo próprio instituto, aproximando-se da noção de referências culturais como conotação para o patrimônio. Com o alargamento da noção de patrimônio devido a diversos fatores, tais como a Constituição de 1988 e a criação da tipologia do patrimônio imaterial, aquilo que era entendido como educação patrimonial foi ressignificado. Nesse movimento, o Projeto interação entre a educação básica e os diferentes contextos culturais existentes no país (1982-1986) foi revisitado e apropriado como uma experiência potente para inspirar as práticas educativas com patrimônio cultural hoje em dia. Esta pesquisa, tem como objetivo estudar em perspectiva o campo da EP, compreendendo suas transformações conceituais e práticas. Para elucidar esse esforço de compreensão do campo interdisciplinar da EP, os conceitos desenvolvidos por Marilena Chaui e Paulo Freire, intelectuais atentos às questões da sociedade brasileira, são essenciais. Para compreender quais foram os embasamentos do Projeto Interação e como ele funcionou, fez-se levantamento documental no Arquivo do IPHAN em Brasília e entrevistas. Ao fim, a análise desenvolvida permitiu refletir sobre princípios de Paulo Freire que contribuem para as práticas e a política de uma EP transformadora, a partir do patrimônio-gerador.
Title in English
Cultural references of the school, at school: contributions from the Projeto Interação for heritage education
Keywords in English
Cultural heritage
Cultural references
Heritage education
Paulo Freire
Projeto Interação
Abstract in English
The 2000s saw a review of the place of heritage education within the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. The guidelines established for this field, since then, were to move away from the methodology presented by the Guia Básico de Educação Patrimonial, in 1999, once stimulated by the institute itself, approaching the notion of cultural references as a connotation for heritage. With the widening of the notion of heritage due to several factors, such as the 1988 Constitution and the creation of the typology of intangible heritage, what was understood as heritage education has been reframed. In this movement, the Projeto interação entre a educação básica e os diferentes contextos culturais existentes no país (1982-1986) was revisited and appropriate as a powerful experience to inspire educational practices with cultural heritage today. This research aims to study the field of heritage education in perspective, understanding its conceptual and practical transformations. To elucidate this effort to understand the interdisciplinary field of heritage education, the concepts developed by Marilena Chaui and Paulo Freire, intellectuals attentive to the issues of Brazilian society, are essential. In order to understand what the Projeto Interação was based on and how it worked, a documentary survey was made at the IPHAN Archive in Brasília and interviews. In the end, the analysis developed allowed us to reflect on Paulo Freire's principles that can contribute to the practices and policy of a transformative heritage education, based on the generator-heritage.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-08-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.