• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-09122019-173701
Document
Author
Full name
Katia Regina Pisciotta
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Fonseca, Fernanda Padovesi (President)
Adams, Cristina
Furlan, Sueli Angelo
Sanches, Rosely Alvim
Title in Portuguese
Conservação da natureza: um espaço dialógico - Reflexões do agente público sobre o sistema de áreas protegidas no Estado de São Paulo
Keywords in Portuguese
Cartografia
Conservação da natureza
Mapa
Roda de conversa
São Paulo
Unidade de conservação
Abstract in Portuguese
O sistema de áreas protegidas e o agente público do Estado de São Paulo são os objetos deste estudo. As questões de pesquisa se pautaram na vivência em gestão de unidades de conservação e orientaram as buscas das bases teóricas para a composição de conceitos tais como, natureza e território da conservação. A abordagem histórica sobre a constituição de um sistema de Unidades de Conservação no estado de São Paulo e o enfoque de análise a partir do manejo do Parque Estadual Turístico do Alto do Ribeira (PETAR) explicitaram os processos de construção e legitimação social de políticas públicas. Enquanto processo reflexivo, este estudo apontou que o conjunto de ações estabelecimento, implantação e manutenção do sistema de unidades de conservação possibilita bases normativas de justiça social e direitos humanos, além do controle e participação democráticos. Entretanto, apontou também que posturas políticas de imposição de modelos hegemônicos adotados pelo Estado podem redundar em retrocessos. Por meio da aplicação de metodologia participante, denominada não extrativista - aquela que traz retorno de aprendizagem não só ao pesquisador - foram realizadas Rodas de conversa, cujos resultados demonstraram que o agente público militante em conservação da natureza pode se constituir em resistência institucionalizada.
Title in English
Nature conservation: a dialogical space - Reflections of the public agent on the system of protected areas in Sao Paulo state
Keywords in English
Cartography
Conservation of nature
Conservation unit
Map
Roundtable discussions
São Paulo
Abstract in English
The protected area system and the public agent of the State of São Paulo are the objects of this study. The research questions were based on the experience in management of conservation units and guided the search of the theoretical bases for the composition of concepts such as nature and conservation territory. The historical approach on the constitution of a system of Conservation Units in the state of São Paulo and the analysis approach based on the management of the Parque Estadual Turístico do Alto do Ribeira (PETAR) have made explicit the processes of social construction and legitimization of public policies. As a reflexive process, this study pointed out that the set of actions - establishment, implementation and maintenance of the system of conservation units - allows normative bases of social justice and human rights, besides democratic control and participation. However, he also pointed out that political positions of imposition of hegemonic models adopted by the State can lead to setbacks. By means of the application of participant methodology, called "non-extractive" - the one that brings learning return not only to the researcher - roundtable discussions (Rodas de conversa) were realized, whose results demonstrated that the public agent militant in conservation of the nature can constitute in "resistance" institutionalized.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-12-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.