• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-03082020-123634
Document
Author
Full name
Brunna D'Luise Turato Lotti Alves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Girotto, Eduardo Donizeti (President)
Alves, Gloria da Anunciação
Giordani, Ana Claudia Carvalho
Soares, Marcos de Oliveira
Title in Portuguese
Mídias, cotidiano e raciocínio geográfico: uma análise de sequêncas didáticas em turmas de Ensino Médio
Keywords in Portuguese
Cotidiano
Mídias
Raciocínio Geográfico
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem como objetivo discutir as possibilidades dos usos didáticos de diferentes mídias para o ensino de Geografia, indagando se as mesmas podem contribuir para o desenvolvimento do raciocínio geográfico pelos alunos, a fim de que as sequências didáticas desenvolvidas se tornem uma tentativa de disputa do currículo na docência. Para tanto, foram desenvolvidas sequências didáticas diferentes em três escolas públicas: duas situadas na região metropolitana de São Paulo (uma no município de Caieiras e outra em Franco da Rocha) e outra localizada no município de Campinas. Além disso, buscando analisar de que maneira o cotidiano dos alunos destas unidades escolares pode ser utilizado na sala de aula. Para isso, foram adotados como procedimentos metodológicos: as reflexões de Cavalcanti, Callai, Lacoste, Carlos, entre outros e a análise das sequências didáticas aplicadas nas aulas de Geografia, discutindo as impressões dos alunos acerca dos temas em questão. A partir do estudo, foi possível perceber que o uso de mídias nas aulas possibilitou aos alunos pensarem a Geografia e desenvolver o raciocínio geográfico a partir de diversas linguagens presentes em seu cotidiano deles como, por exemplo, as séries La Casa de papel, Game of Thornes e também uma leitura diferente do seu próprio bairro.
Title in English
Media, everyday life and geographical thinking: an analysis of didactical sequences in high school classes
Keywords in English
Everyday life
Geographical thinking
Media
Abstract in English
This work has the objective of discussing the possibilities of didactic use of diferent media for teaching Geography, investigating if these can contribute to the development of geographical thinking by the students, so that the didactic sequences developed become an attempt to dispute the curriculum. Didactic sequences were developed in three different public schools, two in the metropolitan region of São Paulo (in the municipalities of Caieiras and Franco da Rocha) and another in the municipality of Campinas. Beyond this, we seek to analyze in which way the students everyday life can be used in the classroom. For this, the methodological procedures were: The reflections of Cavalcanti, Callai, Lacoste, Carlos, among others and the analysis of didactic sequences applied to Geography classes, discussing the impressions of students on the given themes. From this study it was possible to perceive that the use of media in the classroom allows the students to think of Geopgraphy and develop the geographical thinking from a diversity of languages in their everyday life, for example the series La Casa de Papel, Game of Thrones and a view of their own neighborhood.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-08-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.