• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2002.tde-02012023-103348
Document
Author
Full name
Nilo Américo Rodrigues Lima de Almeida
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Souza, Maria Adélia Aparecida de (President)
Damiani, Amelia Luisa
Silveira, Maria Laura
Title in Portuguese
Do território dos sentidos ocupados à sintonia com o entorno: um canto para a música na geografia?
Keywords in Portuguese
Cultura
Geografia
Música popular
Trabalho musical
Uso do território
Abstract in Portuguese
Este trabalho é uma aproximação entre a Geografia como disciplina e a música popular de canção, no Brasil e no Município de São Paulo. A concepção de Geografia e música não é uma simples localização de regionalizada de gêneros musicais, nem tampouco uma descrição do fenômeno musical em si mesmo. A música sempre é analisada em seus possíveis contextos sócio-espaciais, e como tal, tenta-se dar conta do conceito de 'uso do território' cunhado pelo geógrafo Milton Santos. O uso do território consistiria em sistemas de objetos inseparáveis de sistemas de ação. Neste caso, a música (evento musical), ou melhor, sua execução, propagação, difusão, sua fixação em suportes são analisados como contextos socioespaciais. No conceito de 'formação sócioespacial', analisa-se o papel da indústria cultural e do Estado brasileiro como vetores organizativos do 'evento' musical. Analisam-se, também, as diferenças destes vetores em relação à densidade cultural e o entorno sobre o qual a cultura se cria e se produz. No primeiro momento do trabalho, realiza-se uma genealogia no sentido de captar de que maneiras as geografias (acadêmicas ou genéricas) tentaram e tentam esta aproximação com o evento musical. Discute-se, posteriormente, alguns conceitos internos à disciplina e de que modo estes conceitos poderiam ser elementos fundadores da análise proposta. Na segunda parte do trabalho, discute-se os diferentes usos do território no contexto do evento musical no Brasil, em geral, e no município de São Paulo
Title in English
Not available
Keywords in English
Culture
Geography
Musical work
Popular music
Use of the territory
Abstract in English
This work is an approach between Geography as a subject and the popular music, in Brazil and in the city of São Paulo. The conception of Geography and music is neither a simple regionalised location of kinds of music, nor a description of music phenomena itself. Music is always analysed in its possible social-spatial contexts, and as such ít is an attempt to account for the concept of "use of the territory" coined by the geographer Milton SANTOS. The use of the territory would consist of systems of objects that are inseparable from systems of actions. In this case, music (musical event), that is, its execution, broadcasting and recording, are analysed as socio-spatial contexts. In the concept "social-spatial formation" the role of cultural industry and Brazilian State are analysed as organizacional vectors of the musical "event", and the differences between these vectors related to the Cultural density and the location where it is born. First, a genealogy in order to grasp how the two geographies (academic or generic) have tried and still try this closeness to the musical event is carried out. Subsequently some inner geographical concepts are discussed, so these concepts could be basis of the proposed analysis. The second part of this work discusses the different uses of the territory in the context of musical event in Brazil as a whole, and, more specifically, in the city of São Paulo
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.