• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2012.tde-26022013-124848
Document
Author
Full name
Bernardo Fonseca Machado
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Schwarcz, Lilia Katri Moritz (President)
Pontes, Heloisa André
Telesi, Silvia Fernandes da Silva
Title in Portuguese
Iluminando a cena: um estudo sobre o cenário teatral nas décadas de 1990 e 2000 em São Paulo
Keywords in Portuguese
Cia. de teatro os satyros
História do teatro
Teatro da vertigem
Teatro de pesquisa
Universidade de artes cênicas
Abstract in Portuguese
Ao final do século XX, o teatro de pesquisa como prática artística tornou-se teatralmente verossímil, culturalmente aceitável e economicamente possível na cidade de São Paulo. Esta dissertação de mestrado procura investigar que condições possibilitaram a consolidação de tal expediente teatral. Uma geração de criadores jovens formados no final dos anos 1980 contribuiu para instaurar novos modos de produção cênica na cidade. Para realizar a análise da cena paulistana na década de 90 do século XX, detenho-me em dois grupos formados no período: o Teatro da Vertigem e a Cia. de Teatro Os Satyros. Analiso a trajetória de cada um dos grupos e busco evidenciar como contribuíram, cada um a seu modo, para a organização de determinadas práticas teatrais na capital paulistana: o Teatro da Vertigem como grupo originado na universidade, e a Cia de Teatro Os Satyros engajada na manutenção empresarial de suas atividades. Ao longo dos anos 1990 e 2000, foi elaborada uma estrutura de modo a assegurar o teatro da pesquisa: políticas de financiamento público; criação de universidades em artes cênicas; definição de uma agenda para pesquisa de linguagem... Experiência social e convenções teatrais misturaram-se, então, num sistema que se modifica constantemente, gerando novos padrões de criação e de produção artística.
Title in English
Lighting the scene: a study on the theatrical scene in the decades of 1990 and 2000 in São Paulo
Keywords in English
Cia. de teatro os satyros
History of the theater
Performing arts university
Research theater
Teatro da vertigem
Abstract in English
At the end of the 20th century, the research theater as an artistic practice became theatrically plausible, culturally acceptable and economically viable in the city of São Paulo. This masters dissertation tries to investigate what were the conditions that enabled the consolidation of such theater resource. A generation of creators young people graduated at the end of the 1980s helped introduce new scenic production techniques in the city. To analyze the São Paulo scene in the last decade of the 20th century, I focus on two groups from the period: Teatro da Vertigem and Cia. de Teatro os Satyros. I analyze the trajectory of each group and try to show how they contributed, each in its own way, to the organization of certain theater practices in the capital city of São Paulo: the theater group Teatro da Vertigem, coming from the university environment, and the theater group Cia de Teatro os Satyros, engaged in the business management of its activities. Over the years 1990 and 2000, a structure was developed so that research could be done: public funding policies; creation of colleges in performing arts; definition of an agenda for language research and so on. Social experience and theatrical conventions were then combined to form a system that is continuously changing and generating new patterns of creation and artistic production.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-02-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.