• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-23032021-194345
Document
Author
Full name
Felipe Gabriel de Castro Freire Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Silva, Vagner Goncalves da (President)
Gonçalves, Renata de Sá
Noleto, Rafael da Silva
Toledo, Luiz Henrique de
Title in Portuguese
Dançando como cisnes: a formação de mestres-salas e porta-bandeiras no carnaval paulista
Keywords in Portuguese
Carnaval
Dança
Escolas-de-samba
Mestre-sala e porta-bandeira
Técnicas corporais
Abstract in Portuguese
Esta dissertação de mestrado tem por objetivo analisar a formação e a atuação dos casais de mestres-salas e porta-bandeiras das escolas de samba de São Paulo. Por meio do exame da literatura sobre o tema do carnaval, estudos etnográficos e entrevistas, investiga-se as formas de ensino e aprendizagem presentes em agremiações paulistas (como Independente Tricolor e Vai Vai - "escolas de samba") e cursos de formação e aprimoramento (oferecidos pela Associação dos Casais de Mestres-Salas, Porta-Bandeiras e Estandartes do Estado de São Paulo, AMESPBEESP, e pelo Projeto Cisne do Amanhã - "escolas de bailado"), que promovem atendimento a participantes vindos de diversas cidades do Estado. A pesquisa aponta para a existência de uma rede de reciprocidades que complexifica a maneira pela qual se relacionam dançarinos e entidades carnavalescas, articulando as "escolas de samba" e "escolas de bailado". O estudo demonstra como uma festa espetacular como o carnaval, que tem como um de seus elementos constituintes a dança, é uma forma de transmissão e apreensão de conhecimento sobre técnicas corporais que lidam com significados, identidades e posições de reconhecimento social, disputados e negociados por seus participantes.
Title in English
Dancing like swans: the formation of masters of ceremony and flag-bearers in paulsit carnival
Keywords in English
Body techniques
Carnival
Dance
Masters of ceremony and flag bearer
Samba schools
Abstract in English
This dissertation aims to analyze the formation and performance of the couples of masters of ceremony and flag-bearers of the samba schools from São Paulo. Through the literature review on the theme of carnival, ethnographic studies, and interviews, it is investigated the teaching and learning ways presented in São Paulo carnival groups (such as Independente Tricolor and Vai Vai - "escolas de samba") and training and improvement courses (offered by the Associação de Casais de Mestres-Salas e Porta-Bandeiras e Estandartes do Estado de São Paulo, AMESPBEESP, and the Projeto Cisne do Amanhã - "escolas de bailado"), which promote attendance to participants from various cities of the state. The research points to the existence of a network of reciprocities that complexifies the way in which dancers and carnival entities are related, articulating the "escolas de samba" and "escolas de bailado". The study demonstrates how a spectacular celebration such as carnival, that has dance as one of its constituent elements, is a form of transmission and apprehension of knowledge about body techniques that deal with meanings, identities and positions of social recognition, disputed and negotiated by its participants.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-03-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.