• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2005.tde-08082006-164103
Document
Auteur
Nom complet
Giovanni Cirino
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2005
Directeur
Jury
Dawsey, John Cowart (Président)
Ikeda, Alberto Tsuyoshi
Pinto, Tiago de Oliveira
Titre en portugais
"Narrativas musicais: performance e experiência na música popular instrumental brasileira"
Mots-clés en portugais
etnomusicologia
experiência
identicade nacional
música instrumental
Narrativa
perfomance musical
Resumé en portugais
A presente dissertação aborda a música popular instrumental brasileira (MPIB) e sua atividade na cidade de São Paulo. A pesquisa visa identificar o conteúdo da MPIB como mediação da sociedade, bem como elucidar questões semânticas e de conteúdo em relação ao termo. Em outras palavras, o trabalho procura levar o leitor a uma das muitas paisagens sonoras da sociedade – paulistana e brasileira – através da “audição" da música instrumental. Abordamos a MPIB a partir de dois pontos de vistas: de um lado sua produção, apresentando algumas das circunstâncias de produção (fonográfica e ao vivo) e de outro, pela observação das lógicas internas às obras a partir de aspectos musicais como escalas, motivos, padrões rítmicos e de acordes, improvisos, formas, etc. Esta dupla abordagem é justificada porque a MPIB desarruma contextos semânticos ao colocar os elementos musicais em relações surpreendentes. Este é o empreendimento que produz a questão central deste trabalho. O intuito desta etnografia é investigar por um lado como as questões relativas à construção da identidade nacional se articulam na MPIB através dos elementos diferenciados que são arranjados dando expressão às tensões e contradições da sociedade brasileira, e por outro identificar alguns elementos na constituição das experiências que surgem no fazer musical. Para dar conta dessa problemática dividimos a dissertação em duas partes: a primeira contendo os dados empíricos advindos da pesquisa de campo, entrevistas e coleta de materiais da mídia, e a segunda parte contendo as discussões teórico-metodológicas sobre a etnografia do fazer musical e a problemática da experiência musical e seus significados no mundo contemporâneo.
Titre en anglais
Musical Narrative: Performance and Experience in Brazilian Instrumental Popular Music
Mots-clés en anglais
etnomusicology
experience
instrumental music
musical performance
Narrative
national identity
Resumé en anglais
This work approaches the Brazilian instrumental popular music (BIPM) and its activity in Sao Paulo city. The research intents to identify the BIPM content as a society mediation, as well as clarify semantic and content questions with respect to the term. In other words, the work tries to bring the reader to one among the several society soundscape – from Sao Paulo and Brazil – through the listening of the instrumental music. We approach the instrumental music from two points of view: firstly its production, presenting some of the production circumstances (phonographic and alive), and on the other hand, by the observation of the work’s internal logic from music aspects such as scales, motifs, rhythms and chords patterns, improvisations, forms, etc. This double approach can be justified because the BIPM disarranges semantic contexts by putting the musical elements in amazing relationships. This effort is the central point of this work. The goal of this ethnography is to investigate, by one hand, how the questions relative to the construction of the national identity articulate themselves on the BIPM through different elements arranged to give expression to the tensions and contradictions of the Brazilian society. On the other hand, to identify some elements on the constitution of the experiences which appear on the music-making. To take account of this problematic we divide this dissertation in two parts: the first one containing empirical data from field research, interviews and collected material from the media, and the second one containing the theoretical and methodological discussions about the ethnography of the music-making, and the problematic of the musical experience and its meanings on the contemporary world.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
music.zip (53.94 Mbytes)
tese.pdf (9.22 Mbytes)
Date de Publication
2006-10-20
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.