• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2020.tde-07052020-225703
Document
Author
Full name
Bruna Nunes da Costa Triana
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Novaes, Sylvia Maria Caiuby (President)
Costa, Helouise Lima
Hikiji, Rose Satiko Gitirana
Thomaz, Omar Ribeiro
Title in Portuguese
Ensaios em preto e branco: arquivo, memória e cidade nas fotografias de Ricardo Rangel
Keywords in Portuguese
Arquivo
Cidade
Fotografia
Memória
Moçambique
Ricardo Rangel
Abstract in Portuguese
Partindo de questões sobre memória, fotografia e arquivo, esta tese se debruça sobre a produção do fotógrafo moçambicano Ricardo Rangel (1924-2009). O recorte temporal analisado abarca o chamado período tardo-colonial (1950-1975), que é entrelaçado, ao longo dos capítulos da tese, com outras temporalidades, na busca de aproximar e distanciar presentes e passados. O arquivo e a fotografia são pensados como interlocutores privilegiados, a partir dos quais é possível vislumbrar tensões e negociações acerca da cidade e das memórias que ela guarda. A tese possui três eixos principais: o arquivo, analisado enquanto lugar de contestação e disputa; a geração intelectual dos anos 1940, em meio a qual examino a trajetória de Rangel, seu campo de atuação artística e política, o contexto de produção de suas imagens e seus engajamentos socioculturais como aspectos que formaram e informaram o seu olhar; e as fotografias, montadas em conjunto no intuito de pensar de que maneira elas se articulam entre si e como compõem o que chamo de experiência fotográfica. A cidade de Lourenço Marques/Maputo, por sua vez, também é uma personagem central nesta tese, perpassando, transversalmente, os três eixos analíticos. Suas ruas, casas, edifícios e monumentos são tomados como condensadores materiais e simbólicos por meio dos quais pode se refletir questões de arquivo, memória e fotografia. Nessa medida, o contexto de produção e atuação de Ricardo Rangel, juntamente com o seu acervo fotográfico, são problematizados no sentido de entender quais os potenciais da obra do fotógrafo na construção de uma memória do período tardo-colonial em Moçambique e quais os seus usos no presente.
Title in English
Essays in black and white: archive, memory and city in the photography of Ricardo Rangel
Keywords in English
Archive
City
Memory
Mozambique
Photography
Ricardo Rangel
Abstract in English
Starting from questions about memory, photography and archive, this thesis focuses on the production of the Mozambican photographer Ricardo Rangel (1924-2009). The period analyzed encompasses the so-called late-colonial period (1950-1975), which is intertwined, along the chapters, with other temporalities, in order to bring present and past together. The archives and the photographs are thought as privileged interlocutors, from which it is possible to glimpse tensions and negotiations about the city and the memories it holds. The thesis has three main axes: the archive, seen as a place of contestation and dispute; the intellectual generation of the 1940s, in which I analyze Rangels trajectory, his field of artistic and political action, the context of the production of his images and his socio-cultural engagements as aspects that form and inform his gaze; and the photographs, assembled together in order to think about how they articulate with each other and how they make up what I call a photographic experience. The city of Lourenço Marques/Maputo is also a central character in this thesis, which permeates across the three analytical axes. Its streets, houses, buildings and monuments are taken as material and symbolic capacitors through which to reect issues of archive, memory and photography. To that extent, Ricardo Rangels context of production and performance, along with his photographic collection, are problematized in order to understand what are the potentials of the photographers work in the construction of a memory of the late colonial period in Mozambique and what are its uses in the present.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-05-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.