• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2021.tde-07012022-221952
Document
Author
Full name
Jaime da Silva Mayuruna
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Figueiredo, Marina Vanzolini (President)
Barreto, João Paulo Lima
Cesarino, Pedro de Niemeyer
Macedo, Valéria Mendonça de
Title in Portuguese
Tantiabenash Shubinunna: aprenda para chorar
Keywords in Portuguese
Canto-choro
Espiritualidade
Povo Matsés
Ritual fúnebre
Abstract in Portuguese
Matsés são povos originários que habitam o extremo oeste do estado do Amazonas na Terra Indígena do Vale do Javari (TIVJ). Apresentam uma cultura de grande relevância, e por ser um povo contactado recentemente, preservam sua língua e muitas histórias de formação do povo que geraram ao longo dos anos constantes processos de transformações. Existem grandes acontecimentos e histórias que marcaram a formação dos Matsés. Entretanto, a partir do contato com a sociedade nacional, ocorrem muitas mudanças que alteraram desde o modo de viver até aos comportamentais, uma vez que a vida que era totalmente interligada à natureza e o contato com a terra, atualmente passa também a conviver com problemas sociais existentes nas cidades e de exploração à terra provacada por invasores. Até pouco tempo antes do contato, havia uma relação direta de convivência com diferentes tipos de espíritos cantores, conhecidos como os cuëdënquido. Esses espíritos cantores ensinava o povo a produção de tecidos para vestimentas dos próprios espíritos para se materializar e conviver diariamente com os Matsés. Eles ensinavam aos jovens a se adaptar às vivências do mundo paralelo, e com isso facilitava a vivência direta na mata. Além desses conhecimentos preciosos ensinaram que a morte tem significado próprio, possibilitando a transição entre este mundo e o mundo dos espíritos, e mesmo que o corpo (nami) morra, o espírito passa por um processo de acolhimento para seguir uma nova jornada como alma. Após a morte há uma reconfiguração do seu modo de agir, principalmente perante a espiritualidade. Assim, os cuëdënquido ensinou aos Matsés um ritual muito precioso, conhecido como o choro-canto, que se trata de diferentes maneiras de manifestar a dor da perda do ente falecido, por meio de um choro cantado. A proposta central de se canto-chorar é possibilitar que esta alma consiga chegar ao mundo dos espíritos e novamente encontrar sua ancestralidade. São manifestadas diferentes formas de choro-canto, a qual vai depender da sua relação de núcleo familiar com o morto. O papel do "choro-canto" é fundamental como forma de comunicação na evocação, que permite a aproximação dos vivos e dos espíritos, e por isso, deve ser respeitada corretamente a maneira de se conduzir este ritual. Por essa razão, este trabalho teve como objetivo apresentar, a partir de uma visão também de um Matsés estudante de pós-graduação em antropologia, como se dá a compreensão do ritual fúnebre canto-choro, em uma tentativa de elucidar a complexicidade referente as relações dos parentescos para cada manifestação de choro existente.
Title in English
Tantiabenash Shubinunna: learn to cry
Keywords in English
Funerary ritual
Matsés people
Song-cry
Spirituality
Abstract in English
Matsés are indigenous peoples that inhabit the far west of the state of Amazonas in the Vale do Javari Indigenous Territory (TIVJ). They present a culture of great relevance and, as they are a recently contacted group, preserve their language and many stories of their formation that over the years have generated constant processes of transformation. There are great events and histories that have marked the formation of the Matsés. However, due to their contact with national society, many changes have affected their way of living and even behaviors, since the life that was totally interconnected with nature and in contact with the land has come to experience the social problems in the cities and land exploitation by invaders. Until just a short time before contact, there was direct coexistence with different types of singing spirits, known as cuëdënquido. These singing spirits taught the people to make fabrics for the spirits' clothing so that they could materialize and live day to day with the Matsés. They taught young people to adapt to the lives of the parallel world, and thus facilitated their existence in the forest. In addition to these precious knowledges, they taught that death has a meaning of its own, enabling the transition between this world and the world of spirits, and that even though the body (nami) dies, the spirit goes through a process of welcoming to follow a new journey as a soul. After death, there is a reconfiguration of the way of acting, especially regarding spirituality. Thus, the cuëdënquido taught the Matsés a very precious ritual, known as the cry-song, which deals with different ways of expressing the pain of the loss of the deceased, through a sung cry. The central purpose of the "cry-song" is to enable the soul to reach the world of spirits and find its ancestrality once again. Different forms of cry-song are manifested depending on the family's relationship to the deceased. The role of the "cry-song" is fundamental as a form of communication, which allows for the approximation of the living and the spirits, and that is why the way to conduct this ritual must be correctly respected. For this reason, this work aimed to present, from the view of a Matsés graduate student in anthropology, how the song-cry ritual is understood, in an attempt to elucidate the complexity of the kinship relations for each manifestation of crying that exists.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-01-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.