• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2000.tde-31082022-110137
Documento
Autor
Nombre completo
Jorge Mattos Brito de Almeida
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2000
Director
Tribunal
Arantes, Paulo Eduardo (Presidente)
Mammi, Lorenzo
Müller, Marcos
Schwarz, Roberto
Waizbort, Leopoldo Garcia Pinto
Título en portugués
Música e verdade: a estética negativa de Theodor Adorno
Palabras clave en portugués
Filosofia contemporânea
Resumen en portugués
Esta tese pretende demonstrar que a compreensão e crítica de alguns dos temas fundamentais da estética de Theodor Adorno (como as questões da mediação e da recepção e os conceitos de material artístico e teor de verdade das obras de arte) só é possível e relevante quando remete não a suas "influências" artísticas e filosóficas, mas ao contexto dos diversos debates musicais e literários nos quais Adorno participou, da discussão do Expressionismo à controvérsia sobre o envelhecimento da arte moderna nas antinomias da Neue Musik desde os anos 1920. Nesse sentido, a estética de Adorno é exposta a partir da interpretação de suas críticas à música e a literatura modernas, em uma abordagem que se contrapõe às leituras que buscam, no comentário, às teses da Teoria estética, à consolidação de um sistema ou de um método
Título en inglés
Not available
Palabras clave en inglés
Not available
Resumen en inglés
This thesis aims to demonstrate that the understanding and criticism of some fundamental themes of Theodor Adorno's aesthetics (such as the issues of mediation and reception and of the concepts of artistic material and truth content of works of art) are only possible and relevant when they refer not to their artistic and philosophical "influences", but to the context of the various musical and literary debates in which Adorno took part, ranging from the discussion around Expressionism to the ageing of Modern Art controversy in the decades of 1950 and 1960, and focussing chiefly on a reflection on the antinomies of "Neue Musik" since 1920. Thus, Adorno's aesthetics is seen through the interpretation of his critiques on modern music and literature. This configures an approach that is opposed to readings that aim at the consolidation of a system or a method based on the commentary on the Aesthetic Theory's theses
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2022-08-31
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.