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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-19012021-203909
Document
Author
Full name
Roberto Carlos Pignatari
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Mammi, Lorenzo (President)
Ferreira Filho, Pedro Calixto
Novaes Filho, Moacyr Ayres
Silva Filho, Luiz Marcos da
Title in Portuguese
Analogia triádica e ontologia relacional no De Trinitate de Agostinho de Hipona
Keywords in Portuguese
Analogia
Essência
Ontologia
Relação
Trindade
Abstract in Portuguese
A pesquisa intenta analisar a relação analógica presente no conhecimento da trindade divina por parte do ser humano, estabelecida por Agostinho no livro IX do tratado dogmático De Trinitate, a partir da apresentação das tríades axiais presentes na alma humana e sua referência à essência divina triúna, a qual se dá a conhecer na simultaneidade das três pessoas num só ato cognitivo. A análise possibilitará estabelecer a tese de que o simul interno à Trindade imanente eterna (concernente ao Idipsum divino, ou ser próprio de Deus, em sua triunidade), reflete e imediatiza o conhecimento em seus reflexos analógicos na alma humana, igualmente simultâneos, triádicos e atemporais, instituindo a possibilidade da intelecção temporal da trindade respectiva à economia da histórica salvífica (cujo conhecimento segundo o dado escriturístico-dogmático aceito pela fé é objeto de apresentação da primeira parte do tratado, livros I-IV). Em tese, pois, a Trindade imanente resulta como ratificação da possibilidade de aquiescência e intuição da Trindade econômica, elucidando assim, no âmbito de um dos grandes tratados de maturidade, a reciprocidade inerente ao binômio credere-intellegere que perpassa toda a obra agostiniana. Para tanto, tentaremos estabelecer as relações de decorrência e implicações entre: 1) a essência trinitária do ser de Deus, presente e refletida nas tríades psicológicas, ao mesmo tempo em que se manifesta historicamente; 2) a simultaneidade essencial à Trindade, como condição de possibilidade de seu conhecimento, igualmente ancorado na 3) simultaneidade interna da analogia triádica mente-conhecimento-amor (livro IX) [cujo mecanismo especular da tessitura analógica se reproduz em ser-viver-inteligir (livro X) e memória-inteligência-vontade (livro X e XIII)]. Em seu termo, a pesquisa intentará visualizar a possibilidade, no âmbito de interpretação do tratado, do refinamento - levando-a, presumivelmente, até a própria transparência recíproca - da divisão entre a analogia entis (historicamente mais presente na tradição católica de compreensão do pensamento agostiniano) e a analogia fidei (ligada majoritariamente à compreensão protestante) relativas ao conhecimento humano de Deus.
Title in English
Triadic analogy and relational ontology in the De Trinitate of Augustin of Hippo
Keywords in English
Analogy
Essence
Ontology
Relation
Trinity
Abstract in English
The research proposes to analyze the analogical relation verified in the knowledge of the divine trinity for the human being, established by Augustine in book IX of the dogmatic treatise De Trinitate, from the presentation of the axial triads present in the human soul and its reference to the divine triune essence, which is made known in the simultaneity of the three persons in a single cognitive act. The analysis will make it possible to establish the thesis that the internal simul to the eternal immanent Trinity (concerning the divine Idipsum, or to be God's own in its tree-unity), reflects and immediates knowledge in its simultaneous, triadic and timeless analogical reflexies in the human soul, instituting the possibility of the temporal intellection of the Trinity corresponding to the economy of historical salvation (whose knowledge according the Scriptural-dogmatic data accepted for the faith is a object of presentation of the first part of the treatise, books I-IV). In theory, therefore, the immanent Trinity results as a ratification of the possibility of acquiescence and intuition of the economic Trinity, thus elucidating, within one of the great treatises of maturity, the reciprocity inherent in the credere-intellegere binomial that permeates all Augustinian work. In this purpose, we will try to establish the relations of consequence and implications between: 1) the trinitarian essence of the being of God, present and reflected in the psychological triads, at the same time as it manifests itself historically; 2) the essential simultaneity of the Trinity, as a condition of possibility of its knowledge, also anchored in 3) the internal simultaneity of the triadic analogy of mind-knowledge-love (Book IX) [whose specular mechanism of the analogical tessiture reproduces itself in being-live-understanding (book X) and memory-intelligence-will (Book X and XIII)]. Finally, the research will try to visualize the possibility, within the scope of the interpretation of the treatise, of refinement - presumably leading it to its own mutual transparence - of the division between the analogia entis (historically present in the catholic tradition of understanding of thought augustinian) and the analogia fidei (largely associated with protestant understanding) concerning the human knowledge of God.
 
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Publishing Date
2021-01-19
 
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