• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-06102022-204924
Document
Auteur
Nom complet
Pedro Gabriel Amaral Costa
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Favaretto, Celso Fernando (Président)
Braga, Paula Priscila
Chiarelli, Domingos Tadeu
Fabbrini, Ricardo Nascimento
Titre en portugais
Entre o nacional e o colonial: a construção da identidade nacional na tela A primeira missa do Brasil, de Victor Meirelles
Mots-clés en portugais
Colonialismo
História da arte
Identidade nacional
Romantismo
Victor Meirelles
Resumé en portugais
Produzida em 1861, a tela de Victor Meirelles de Lima A primeira missa no Brasil retoma a narrativa do descobrimento cristalizada na Carta do Achamento de Pero Vaz de Caminha, fornecendo ao relato quinhentista uma nova e poderosa imagem. Porém, essa imagem é também resultado de noções e ideias próprias do século XIX, como o nacionalismo e o colonialismo modernos, associadas à representação indígena que se desenvolve no Brasil até este período. A presente pesquisa busca analisar o modo como a tela A primeira missa no Brasil absorve as influências que chegaram ao artista, das representações indígenas desenvolvidas por portugueses e europeus ao longo da história do Brasil, bem como as noções modernas de nacionalismo e colonialismo presentes nas obras de artistas importantes para a formação de Meirelles, como Jacques-Louis David, Antoine-Jean Gros e Jean-Baptiste Debret. Por fim, a presente pesquisa busca avaliar como a tela de Meirelles articula essas influências no contexto político-social brasileiro de debates sobre a relações étnico-raciais na formação da identidade nacional brasileira
Titre en anglais
Between the national and the colonial: the construction of national identity on the canvas The first mass of Brazil, by Victor Meirelles
Mots-clés en anglais
Colonialism
History of art
National Identity
Romanticism
Victor Meirelles
Resumé en anglais
Produced in 1861, Victor Meirelles de Limas canvas A primeira missa no Brasil takes up the narrative of the discovery crystallized in the Carta do Achamento by Pero Vaz de Caminha, and provides the sixteenth century account with a new and powerful image. However, this image is also the result of notions and ideas typical of the nineteenth century, such as nationalism and modern colonialism, associated with the indigenous representation that developed in Brazil until this period. The present research seeks to analyze how the canvas A primeira missa no Brasil absorbs such influences, from the indigenous representations developed by Portuguese and Europeans throughout the history of Brazil that reach the artist, and from the modern notions of nationalism and colonialism present in the works of important artists for the formation of Meirelles, such as Jacques-Louis David, Antoine-Jean Gros and Jean-Baptiste Debret. Finally, the present research seeks to evaluate how Meirelles canvas articulates these influences in the Brazilian political-social context, and the debates on ethnic-racial relations in the formation of Brazilian national identity
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-10-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.