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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-03122021-221308
Document
Author
Full name
Allana Meirelles Vieira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Barros, Sergio Miceli Pessoa de (President)
Consolim, Márcia Cristina
Duval, Julien
Fernandes, Dmitri Cerboncini
Guimarães, Débora Messenberg
Sapiro, Gisèle
Title in Portuguese
Opiniões à venda: oposições políticas e divisão do trabalho intelectual na mídia
Keywords in Portuguese
Direita e Esquerda
Intelectuais
Jornalismo
Mercado de Opiniões
Mídia
Abstract in Portuguese
Esta tese tem como objetivo analisar as condições sociais das tomadas de posição mais à direita ou mais à esquerda dos intelectuais midiáticos no Brasil contemporâneo. A proposta é tornar inteligíveis sociologicamente seus posicionamentos políticos, sobretudo, referentes a dois recentes momentos de crise: o impeachment de Dilma Rousseff e a eleição de Jair Bolsonaro. Ao tomar esses intelectuais midiáticos como objeto de estudo, tenho como recorte de análise uma zona fronteiriça, entre a universidade e o jornalismo, mas também com inter-relações com os campos político, econômico e literário - zona esta denominada, no trabalho, como "mercado de opiniões". Para responder à questão principal da tese, estabeleci três principais vertentes de análise e, consequentemente, três objetivos específicos que estão analiticamente interligados: 1) a investigação das trajetórias, posições e tomadas de posição dos agentes estudados; 2) a análise das relações estabelecidas entre esses intelectuais e entre eles e seus públicos presumidos, a partir das formas de identificação, das disputas e dos tipos de produção simbólica; 3) a indicação do panorama de transformações contemporâneas no mercado de opiniões no Brasil. A tese que procuro defender neste trabalho é a de que existe uma correlação entre as tomadas de posição dos intelectuais midiáticos e as posições que eles ocupam nesse espaço - as quais são fruto das trajetórias traçadas, dos capitais acumulados e de suas disposições incorporadas -, estando o mercado de opiniões estruturado em hierarquias e polos: o dos especialistas, o dos acadêmicos, o dos jornalistas mainstream, o dos jornalistas blogueiros, o dos polemistas e o dos militantes. Esse mercado de opiniões, aliás, é marcado pela predominância das lógicas mais econômicas em relação às lógicas mais intelectuais.
Title in English
Opinions for Sale: Political Oppositions and Division of Intellectual Labor in the Media
Keywords in English
Intellectuals
Journalism
Media
Opinion Market
Right-wing and left-wing
Abstract in English
This thesis aims to analyze the social conditions of the position-taking on the right-wing or left-wing of media intellectuals in contemporary Brazil. The proposal is to make their political positions sociologically intelligible, especially regarding two recent moments of crisis: the impeachment of Dilma Rousseff and the election of Jair Bolsonaro. Taking these media intellectuals as the object of study, I analyze the borderline area, between university and journalism, but also the interrelationships with the political, economic and literary fields - this area, within this thesis, is called the "opinion market". To answer the main question of the thesis, I established three main lines of analysis and, consequently, three specific objectives that are analytically interconnected: 1) the investigation of the trajectories, positions and position-taking of the agents studied; 2) the analysis of the relationships established among these intellectuals as well as between themselves and their presumed audiences, based on the forms of identification, the disputes and the types of symbolic production; 3) the indication of the panorama of contemporary transformations in the opinion market in Brazil. The thesis that I try to defend here is that there is a correlation between the position-taking by the media intellectuals and the positions they occupy in this space - which are the result of the trajectories traced, the accumulated capitals and their incorporated dispositions -, with the opinion market structured at the same time in hierarchies and poles: specialists, academics, mainstream journalists, journalist-bloggers, polemicists and activists. This opinion market, moreover, is marked by the economic logic to the detriment of the intellectual logic.
 
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Publishing Date
2021-12-03
 
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